NFO på facebook
Lederen - 2012 og fremtiden?
Publisert: 23.12.2012
Vi har snart gjort unna 2012 og året går vel inn i historien som et vanskelig år for NFO på mange måter.

NFO er, og har alltid vært drevet av flyteknikere på fritid, og som en delvis hobby; iallfall er det blitt en del av livet til flere av oss. Vi er, eller vi må være veldig glad i jobben vår, som ofrer så mye fritid for noe som veldig mange tar som en selvfølge.
Roger og GE90

Ellers er det en rar bransje på mange
måter nå; alle i management i alle
selskaper i Norge er enige om at vi er for
dyre i Norge.
Alt er billigere i andre land. Og på en
eller annen måte er det blitt billigere å la
innleie gå på beite i årevis uten å se
disse kostnadene.
Så hvordan ser fremtiden ut?
Blir vi 1000 enkeltmannsforetak med
ratinger som behøves og anbud mot
selskapene for våre tjenester?
Avhengig av behov i selskapet den neste
uka?
Og kanskje noen da bør sette
flysikkerheten på agendaen igjen.

At det må være noen rundt flyene i Norge
og skifte litt lys, fylle litt olje og muligens
luft i hjul, er vi enige om. Hvilken tariff de
skal gå på om 20 år er slik det føles nå,
veldig usikkert.

Hvordan ser den norske flybransjen ut
om 20 år? Hvor mange vil vi være som          Roger forran GE90, 115 000 Lbs thrust!!
fikser flyene? Og ikke minst, hvor blir vi
utdannet? Trenger vi det samme utdanningskonseptet som i dag, som også har stor overkapasitet.

Og siden innleie er i vinden igjen; hvilke konkuransefortrinn har bransjen i Norge, når vi har den dyreste utdanningsløpet i verden.
En annen sak er at det nærmest er blitt et fagforeningskrav at alle i Norge skal være fagarbeidere. Dette har kan en trygt si, undergravd ganske mange yrker i Norge.

At LO nå vil boikotte noen i flybransjen er litt rart, siden mye annet burde vært boikottet tidligere. Men at noen selskaper vil utnytte alle smutthull i verden for å bli størst i verden, er ikke rart men fakta. Ikke bra for oss nordmenn det heller...

Fagarbeidere i flybransjen har vi jo sett er for dyrt, det samme gjelder i resten av bygg/industri-Norge; vi leier bare inn øst-europere til alt, så sitter vi selv og skummer fløten. For regningene ut inneholder jo de "norske" høye timelønningene. Hvorfor er det ikke blitt billigere å bygge hus og å ha bilen på verksted, når alle er utlendinger uten norsk tariff?

Braathens tekniske divisjon og SAS heavy maint er lagt ned på grunn av for høye kostnader. Og nå til dels også Heli One, som faser ut en stor del av det tunge vedlkeholdet til Polen. Widerøe har også sendt ut en del på grunn av for lite kapasitet internt, men kommer dette tilbake når behovet minker?

I tillegg opererer Posten i Norge med et selskap som heter West Air, uten lokal norsk ledelse. Alt er ledet utfra Gøteborg.
At det så blir brukt ufine midler og nærmest trusler om å legge ned selskapet for å ungå at ansatte skal få tarifflønn er også en del av det norske flymiljøet i dag. Og det med en statlig eier.

Vi ser alle at flyselskapene ikke vil ha tungt vedlikehold lenger, kun oppdeling av arbeidspakker i nattlige del-pakker som skal utføres mellom 24.00 og 05.00.
Alle som har litt Human Factors kunnskap, vet hva som ligger i slike inspeksjoner og reparasjoner. Og hvilken support finnes i organisasjonene ute på de forskjellige stasjoner? Og hva det vil føre med seg inn i fremtiden.

Til flyselskapene da så regner jeg med at også management er billigere i andre land; så det er vel litt å spare på de og.
Ingen grunn til at de skal sitte på flyplassene. Og noen selskap har vel strengt tatt ikke kontor på flyplassene heller.

Men et og annet lyspunkt er det; vi i NFO skal iallfall feire at NFO blir 75 år i 2013. Og det står det respekt av.
Noen av oss har vel et mål om at NFO også skal feire 150 år, men da forhåpentligvis med noen andre ved roret...

Så til dere gode kollegaer i de eksisterende flytekniske jobber i Norge;
Ha ei fin Jul og et Godt Nyttår.
Vi tillitsvalgte tenker på mer enn det dere er klar over.

Roger Handeland
Leder NFO