En lang julehelg går oss alle i møte med julafta på en onsdag.
Perfekt for de som har normal arbeidstid, med litt planlegging får man god utnyttelse av feriedagene sine.
Redusert flyprogram, har vel gjort inspurtdagene noe roligere enn hva
vi er vant til.
Ellers går også 2014 mot slutten.
Kanskje et år med slutten på en norsk
oppgangsperiode av dimensjoner.
Når resten av Europa har vært nede med
knekt rygg, har ikke vi brydd oss mer enn
at vi har registrert det.
Nestekjærligheten
går akkurat til nabogrensa på ens egen
tomt; uavhengig av politisk parti. Bare vi
får vårt, kan resten være.
Man kan være
mot eller for EU, men tross alt; de er våre
nærmeste.
Har hatt gleden av å jobbe med både unge spanjoler og svensker; og de har det ikke lett. Meget vanskelig å få praksisplass etter utdannelse.
Flyteknikeryrket trenger ikke mye påfyll av unge personer lenger og ikke er det mange tunge verksteder som tar imot lærlinger eller Part 66 kandidater i det hele tatt.
Det blir en rar fremtid for mange.
Når SAS skal si over 100 mekanikere på Arlanda, vil det få store følger der borte også.
En annen ting som mange i bransjen har fulgt med på og til dels vært meget forundra over; hvordan kunne en 777 fra Malaysian Airlines fordufte; og til dags dato, uten et fnugg av spor?
Som profesjonell part i denne bransjen, vil jeg si at det er flaut at bransjen ikke har systemer som tar vare på «lost-plane-situation».
Hvordan kan man i 2014 «miste» et fly? Vel; resten av bransjen lurer enda og mange krefter jobber nå med løsninger.
Uansett; NFO har hatt tarifforhandlinger i 2014, håper dere setter pris på resultatet.
Ellers har det vært jevnt påtrykk til styret med smått og stort.
Og kanskje det fineste vi sammen med NHO Luftfart fikk til i 2014, var
filmen om yrket vårt. Håper den ble godt mottatt; på tross av mangel på manus og stand-in`s.
NFO`s Sekretariat vil med dette ønske alle medlemmer og deres familier ei fin jul og; når den tid kommer, ei sprek nyttårsafta!
Roger Handeland
Leder
NFO