Representantskapsmøtet 2008
Publisert:
02.02.08
Årets
representantskapsmøte ble arrangert i
Tromsø av avd. Widerøe. Det hele startet
med at Roger Handeland ønsket delegatene velkommen
til Tromsø.
Første punkt på
agendaen var gjennomgang og godkjenning
av årsrapportene fra styre og komiteer,
disse gikk igjennom stort sett uten
kommentarer. De som ønsker å lese
rapportene kan gå inn på debattsidene å
finne dem der. Alle avdelinger hadde
sine årsrapporter på plass og det var
ikke noen kommentar til dem heller.
Neste punkt var
godkjenning av regnskaper, alle ble
godkjent med positive kommentarer fra
revisor, noe som viser at vi har dyktige
personer i kasserer rollene i NFO.
Etter rapporter og
regnskap var det tid for innkommende
forslag.
Første forslag gikk
ut på å heve kontingenten, etter litt
diskusjon ble forslaget trukket og
overført til budsjettbehandlingen.
Neste gjaldt
loggbøker, skal NFO kjøpe inn loggbøker
til medlemmene. Loggbøker er vanlig i
Europa, det er viktig å kunne
dokumentere praksis når sertifikater
skal fornyes og når man søker på jobber.
Hvis du kommer til et nytt selskap er
det en forutsetning at du kan
dokumentere praksis før en
kvalitetsavdeling vil gi ut en
autorisasjon. Loggboken er din
personlige eiendom, det er ditt bevis
for hva du har gjort.
Widerøe skal
kjøpe loggbøker til sine teknikere.
Det ender med at forslaget trekkes og
sekretariatet (TU) skal jobbe videre med
det, vi ønsker at alle selskaper i Norge
skal følge samme system.
Vi vil komme tilbake med en presentasjon
av loggboken senere.
Det er også et
forslag om å opprette en midlertidig
komité for å samle inn NFO’s historie.
Det er generell støtte til forslaget,
men hvordan skal det gjøres. Er det
mulig å få økonomisk støtte til et slikt
prosjekt?
I først
omgang må vi få tak på en ”konsulent”
med god fartstid og mye kunnskap om NFO.
Så får vi håpe vi finner noen som kan
tenke seg en slik oppgave. Vedkommende
vil sitte i INFO komiteen mens jobben
pågår. Det hele ender med at forslaget
trekkes for behandling sammen med
budsjett.
Neste forslag var om
forandring av vedtektene, dette valgte
vi å flytte og behandle etter
gjennomgang og forandring av vedtektene
som var neste forslag.
Representantskapet
gikk igjennom forandringene på våre
vedtekter. Dette var et forslag fra TK
laget på oppdrag fra fjorårets
representantskap. Med små justeringer
ble det godkjent, dermed var forrige
forslag også dekket og behøvde ikke
videre behandling. De nye vedtektene er
tilgjengelig under avtaleverk.
Dermed var forrige
forslag også dekket av
vedtektsendringene, så det krevde ikke
mer diskusjon.
Vår
Organisasjonssekretær hadde forslag om
at paragraf 8.1 skulle forandres til ½
av representantene, dette pga dårlig
oppmøte på de siste sentralstyrene.
Dette diskuteres litt frem og tilbake
med alle er enige om at medlemmer i
sentralstyret må være flinkere til å
møte/sende vara slik at møtene kan gå
som planlagt. Det er også enighet om å
fremskynde starten av møtene en time for
å få bedre tid. Dette gjør at forslaget
trekkes og vi regner med at det ikke
blir noe problem fremover.
Forslag fra
Norwegian om forandring av vedtektene
paragraf 5, ble avvist pga fristene ikke
var overholdt.
Avdelingen burde tatt det opp mens vi
gikk igjennom vedtektene.
Siste punkt på
fredagen var budsjettet. Hvor mye koster
det å drive en organisasjon som NFO,
hvor høyt aktivitetsnivå skal vi ha.
Forslaget ble
gjennomgått, og justert underveis.
Økning i
kontingent og midler til en ”konsulent”
fra tidligere forslag blir bakt inn i
budsjettet. Det ender med avdelingsvis
avstemning og budsjettet for 2008 er
godkjent.
Dag en er over, men
det viste seg at Hotellet hadde glemt at
vi skulle spise der. Avd. Widerøe hostet
opp tidligere korrespondanse og alt
ordnet seg.
Lørdagen starter
med Studieutvalgets regnskap og
budsjett, regnskap godkjent med samme
positive kommentar som de to andre
regnskapene. Budsjettet ble også
godkjent uten kommentar.
Dermed var det en kort
innføring i NFO’s nye dokumentserver.
Heretter vil vi lagre dokumenter på nett
slik at tillitsvalgte kan få tak på dem
når de trenger dem. Det er også mulighet
for lokalavdelinger og lagre sine
dokumenter på nett, men på en annen
adresse så de blir helt adskilt med egen
adgangskontroll.
Luftfartsdirektør
Heine Richardsen var invitert til
representantskapsmøtet og holdt et
innlegg.
Han
presenterte tilsynets oppbygning og
hvordan de igjen er med internasjonalt.
Norsk luftfart er en
del av skandinavisk – nordisk –
europeisk(EU) – pan europeisk(hele
europa) luftfart. EKAK er den europeiske
delen av ICAO. Det er ICAO som er den
globale premissgiver, de er et byrå i FN
med fullmakt til å regulere og
koordinere internasjonal luftfart. De
etablerer regler for luftrom, fartøy
registreringer, flysikkerhet og detaljer
om det enkeltes medlemsland rettigheter
i forhold til luftfart.
I Europa er det EASA
som utarbeider regelverket, det er gjort
til Norsk rett ved EASA forskriften.
Formålet med EASA er:
-
Ensartet/høyt sikkerhetsnivå i
Europa
-
Fremme EUs syn på flystandarder og
sikkerhetsregler internasjonalt
-
Fremme fritt varebytte, fri
bevegelighet
-
Høyt miljøbeskyttelsesnivå
-
Effektivisering (regelverk)
Midlene for å oppnå
målet er:
-
Felles regler
-
Sertifisering
-
Opprettelse av EASA
-
Iverksettelse av regler
Flytekniske
reguleringer:
- Part-M
-
Part-145
-
Part-66
-
Part-147
Seksjon A
regulerer sivil luftfart.
-
Spesifiserer vilkår og betingelser
for personer og organisasjoner som
er involvert i Continuing
Airworthiness Activities (CAM) (-M)
-
Fastsetter
hvilke tiltak som skal gjennomføres
for å opprettholde luftdyktigheten
inkludert vedlikehold. (-M)
-
Fastsetter krav for organisasjoner
til å kvalifisere for utstedelse
eller opprettholdelse av godkjenning
for vedlikehold av fly eller
komponenter. (-145)
Han presiserte også
hvor viktig det er å være med i working
groups i spørsmål som opptar oss. Det er
der vi har påvirkningsmuligheter. Når
saker kommer lengre opp i systemet er
det nesten umulig å forandre på noe.
Når det gjelder
utdanningsbehov for flyteknikere så
jobber ICAO med et nytt konsept for
utdanning av teknikere. Det blir
kompetansebasert istedenfor
eksamensbasert som i dag. Smalere og mer
rettet utdanning som skal harmoniseres
på verdensbasis.
Arbeidsgrupper vil bli opprettet med
mulighet for deltakelse.
Det er et stipulert behov for teknikere,
i tillegg til dagens uten at det er tatt
hensyn til skjevhet i aldersgruppene.
Dette er beregnet etter forventet
trafikkvekst.
- Europa
9000
teknikere før utgangen av 2009
-
Verden 450.000
teknikere i 2020
Med det estimatet burde ingen
flytekniker være redd for
arbeidsledighet.
Det nye er at de ser
mer på operative tendenser. Økonomisk
tilsyn går inn og ser om selskapene har
økonomi til å drive. I dag skal et
selskap som ikke har mulighet til å
drive etter reglene, ikke nok ansatte
med rett kompetanse, ikke rett materiell
eller har stor nok egenkapital skal
levere fra seg driftstillatelsen.
En annen ting som er
nytt er at fra 1. Februar kommer ikke
STS til å få besøk av tilsynet (hvis de
ikke blir invitert). Det er
Luftfartsstyrelsen i Sverige som er
tilsynsorgan for STS.
Richardsen nevnte
at det var i planene å invitere
fagforeningene i flybransjen vil til
foredrag om EASA, muligens i Köln.
Pieter Doyer gikk
igjennom internasjonalt arbeid.
Det
viktigste av alt:
NFO MÅ FÅ EN KANDIDAT
TIL INTERNASJONALT ARBEID, HVIS VI
FORTSATT SKAL VÆRE MED DER REGLENE
LAGES!!!!
Dette må vi ha klart innen 25.
Juni. AEI’s kongress blir i Malmö 18-20
september og da trekker Pieter seg fra
dette.
En viktig
arbeidsgruppe er 21 039, part 21
omhandler produksjon av fly og
flymateriell. Krav til typeopplæring fra
part 66 og over til part 21. Når nye
flytyper blir typegodkjent skal også
opplæringen være godkjent. Dermed vil
EASA få mer direkte innflytelse på
utdanningsnivået på flyteknikere,
piloter og kabinbesetning.
Der er det
viktig at AEI er med for å hindre at
lovverket blir utvannet. Industrien
ønsker lettere og mer fleksible regler,
der er det salgsargumenter og økonomi
som kommer først og sikkerhet senere.
Det er ikke alltid vi får
det slik vi
ønsker med resultatet hadde vært mye
verre hvis vi ikke hadde hatt AEI.
Den gamle tunge saken
om ufaglært i cockpit ble også
diskutert, det er en uheldig situasjon
at det er enda en yrkesgruppe som
utfører jobber og opererer systemer. NFO
ønsker ikke ufaglærte i cockpit. Siden
det er kun ett selskap som praktiserer
dette i Norge ble det besluttet at saken
overføres til den lokalavdelingen for
videre behandling der.
Hvor går veien
videre for NFO? Skal vi fortsatt være en
fagorganisasjon som er basert på hobby
tillitsvalgte? Skal vi jobbe mot å
innføre tillitsvalgte på heltid?
-
Heltid
høy kostnad
profesjonelle tillitsvalgte
-
Deltid
kostnad
-
Frivillig basis lav kostnad
teknikere som jobber på fly til daglig.
Det var en del
synspunkter på dette men de fleste gikk
på at vi burde fortsette slik vi gjør i
dag. Det å melde seg inn i en
hovedorganisasjon er heller ikke noen
god løsning for oss.
NFO har egen
hovedavtale, noe som er utrolig bra til
å være en så ”liten” forening.
Når det gjelder
vårens hovedoppgjør så må
lokalavdelingene først gå igjennom egen
tariff. Så har du ønsker/forslag tar du
kontakt med eget forhandlingsutvalg slik
at det eventuelt kan tas med på
tariffkonferansen.
Etter forrige
hovedoppgjør har NFO og NHO luftfart
gått igjennom lønnssystemet vårt. Det er
greit å få treffe motparten utenom
forhandlingene også. Hva mener de og hva
mener vi. Det har vært flere møter, men
siden dette skulle være kostnadsnøytralt
var det ikke så mye man kunne gjøre. Det
lønnssystemet vi har i dag kommer i
grove trekk til å fortsette.
Så var det kun ett
punkt som gjenstod, VALG!
Valgkomiteens formann
Knut Grønnskar presenterte valgkomiteens
innstillinger som ble klappet igjennom
en etter en. Hele valget var unnagjort
på tre minutter.
Slik
ser årets tillitsmannsliste ut:
Leder
|
Roger
Handeland
|
Ikke på
valg
|
NAS
|
Nestleder
|
Per
Ferskaug
|
2 år
|
STS
|
Sekretær
|
Martin Ore
|
2 år
|
STS
|
Kasserer
|
Nils
Terjesen
|
Ikke på
valg
|
WF
|
|
|
|
|
INFO
redaktør
|
Øystein
Gjengedal
|
2 år
|
STS
|
|
|
|
|
Støttekassa
|
Jan Eivind
Stenhaug
|
1 år
|
NAS
|
|
Nils
Terjesen
|
1 år
|
WF
|
|
Bård
Arnesen
|
1 år
|
STS
|
|
|
|
|
Revisorer
|
Dag
Langeland
|
1 år
|
STS
|
|
Jan Borgan
|
1 år
|
WF
|
|
|
|
|
Komite ledere.
|
|
|
|
SU
|
Wenche Jensen
|
2 år
|
WF
|
TU
|
Simon Mcveigh
|
2 år
|
NAS
|
INFO
|
Øystein
Gjengedal
|
2 år
|
STS
|
HMS
|
Andreas
Sundt
|
2 år
|
WF
|
TK
|
Trond Hedsten
|
2 år
|
STS
|
|
|
|
|
Valgkomite.
|
Sverre Fjørtoft
|
1 år
|
WF
|
|
Jan Eivind Stenhaug
|
1 år
|
NAS
|
|
Knut Grønskar
|
1 år
|
STS
|
|
|
|
|
Etter
dette var det klart for årets
festmiddag.
Det ble til en hvis grad feiret at NFO
er 70 år i 2008, men det store jubileet
utsettes til 75 års festen. Meget bra
underholdning under middagen var ordnet
av NFO avd. WF`s festkomité. Bildet
viser hvordan intimbarbering foregår i
Bodø.
På vegne av
Sekretariatet, deltakere og ikke minst
gjester; takk for et fint møte og
et godt arrangement.
Øystein Gjengedal
|