Det er ikke mulig å ta for seg hele
høringsnotatet i denne omgang. Jeg har
derfor valgt å ta for meg et par vitale
punkter som etter min mening svekker
forslaget.
Departementet foreslår å innføre en
pensjonsopptjeningsmodell som består av
egen inntektsbasert pensjonsberegning
tillagt ”arvegevinst”. Sammenlagt skal
dette tilsvare det Stortinget la til
grunn i sitt vedtak 23. april 2007. På
godt norsk betyr det at et antall
mennesker på ditt eget alderstrinn må
falle fra for at en skal få en forventet
pensjon. Dersom en klarer å arbeide
utover 62 år vil ”arvegevinsten” øke da
som kjent flere faller fra ved høyere
alder.
Er en så heldig at man kan
arbeide mange år etter fylte 62 år, vil
nivået på pensjonsutbetaling bli
betydelig høyere da den økte
pensjonskapitalen skal fordeles på færre
år som pensjonist.
Nedenfor viser et eksempel på en enslig
person født i 1963 og som har hatt en
inntekt tilsvarende 5G gjennom sin
yrkesaktive periode. I eksemplet startet
vedkommende sin opptjening som 22 åring.
(1G i 2007 er kr. 66812 )
Referanse: Fig. 10.1 i høringsnotatet.
Som en ser av regnestykket øker
pensjonen i løpet av 8 år med kr. 94433
pr år. Denne utbetales så lenge en
lever. Det er selvsagt bra å prioritere
arbeidslinja, men størrelsen på
endringen i pensjonsutbetalingene virker
noe, forsiktig tatt i, overdimensjonert.
Gulrota i denne modellen er at en
slipper å få redusert pensjon dersom en
ønsker å arbeide etter at en
pensjoneres.
Til sammenligning ville vedkommende med
dagens folketrygd hatt krav på kr.
179064 per år fra fylte 67 år. Derimot
har en ikke krav på pensjon i perioden
62 til 67 år.
For alle med AFP-ordning vil
denne perioden bli kompensert gjennom en
utbetaling uten tap av
pensjonsopptjening.
Med den nye folketrygden lagt til grunn
har en rett på utbetalt pensjon, men på
et betydelig lavere nivå, men en kan da
som nevnt arbeide i tillegg. I
ovennevnte eksempel vil vedkommende
kunne tape kr. 54821 hver år frem til
sin dødsdato. Da er det ikke tatt hensyn
til levealdersjustering og korrigering
for regulering av pensjonsutbetaling som
følge av pris- og lønnsutvikling. Et
tvilsomt tema i seg selv. Hvordan dette
skal kompenseres for gjennom en ny AFP
ordning er ikke avklart. Dette får jeg
heller komme tilbake til på et senere
tidspunkt.
Kjell Paulsen