Kurs i Læreplan for Flyfag.
Publisert: 03.07.08
Den 18 og 19 juni arrangerte NHO
Luftfart et to dagers kurs om Læreplan
for flyfag ved Clarion Hotell på
Gardermoen. Ansvarlig for kurset var
Synnøva Aga i NHO Luftfart. Med seg
hadde hun Gunnar Pedersen fra
Nordland Fylkeskommune.
Den 18 og 19 juni
arrangerte NHO Luftfart et to dagers
kurs om Læreplan for flyfag ved Clarion
Hotell på Gardermoen. Ansvarlig for
kurset var Synnøva Aga i NHO Luftfart.
Med seg
hadde hun
Gunnar Pedersen fra Nordland
Fylkeskommune.
Synnøva åpnet kurset
med et lite historisk tilbakeblikk på
fagopplæringen. Fagopplæringen startet
allerede ca. ved Kristi fødsel. Hun
kunne fortelle at i tidligere tider var
noen av pliktene til lærlingene for
eksempel å hente ved og vaske. Men
viktigst av alt var å hente øl til
svennen. Dette ble nok utelatt lenge før
dagens lærlinglov som kom i 1980.
Tilbake til selve
kurset, som dekket læreplan til alle
grupper som kan ta et fagbrev innen
reiselivsbransjen. Historisk sett
var det
stort sett teknisk bransje som benyttet
seg av fagutdanning, noe som førte til
at kurset til tider dreide seg mye om
flyfag. Vi må ikke glemme at det nå
finnes mange andre fagutdanninger innen
reiselivsbransjen. Heldigvis var det
mange møtedeltagere fra de nye
bransjene, som om ikke alltid like
vellykket klarte å styre kurset inn på
rett spor igjen. Det gis som sagt nå
fagopplæring til stuere, kabinansatte og
mange andre grupper innen
reiselivsbransjen.
Bakgrunnen for kurset
er at den mye omtalte Reform 94 fases ut
og inn kommer Kunnskapsløftet.
Kunnskapsløftet blir innført gradvis,
slik at de som gikk startet på VG1
(tidligere Grunnkurs) høsten 2006 tar
hele sin utdanning etter de nye
bestemmelsene.
Da læreplanen i Reform
94 var meget detaljert, er læreplan i
Kunnskapsløftet svært generell (kun 4
sider for hvert trinn). Det er lagt opp
til muligheten for et solid samarbeide
mellom skoler og industri, slik at
industrien kan komme inn å påvirke
innholdet i de nye læreplanene. Det er
satt av mange timer til ”Prosjekt til
fordypning”, som elevene kan benytte til
utplassering på bedrifter eller
bedriftene kan forsøke å få skolene til
å gi utdypning i fag som de mener
lærlingene trenger.
Når det gjelder
Flyfag, har skolene på en meget kreativ
måte klart å lage en utdanning som
parallelt med vanlig fagutdanning gir
elevene mulighet til ta alle
modulene/fag som kreves av EASA Part 66,
som trengs for siden å kunne bli
flytekniker. Dette er meget krevende for
både lærere og elever, men muligheten er
der. Kanskje er en av grunnene til den
sviktende interesse for faget at det kan
se for tøft ut for enkelte dagens
ungdommer?
Jan Christensen,
seniorinspektør i Luftfartstilsynet,
utdanning, Part 66 og Part 147,
redegjorde for likheter og ulikheter
mellom den Norske flyfagutdanningen og
hva som kreves for å få EASA part 66
flyteknikersertifikat.
Det er virkelig et
imponerende stykke arbeide som er gjort
av skolene for å klare å få til et slik
parallelløp. La oss bare håpe at
interessen for faget tar seg opp, så vi
kan nærme oss tidligere tiders
søknadsmasser i Flyfag.
Tilbake til den
sviktende rekrutteringen innen flyfag.
Grunnene til dette kan være så mangt.
De siste årene har
vært svært turbulente, mange bedrifter
er lagt ned og arbeidsplasser i
flybransjen er blitt borte. Heldigvis
ser det ut som flybransjen nå har
innsett at de må tilby gode
lærlingplasser til de som kommer ut av
videregående skole.
Det jeg ikke kan
forstå er at Norge som eneste land, kun
rekrutterer elever fra VG1 Elektrofag
til de flytekniske fagene? Hvor er
logikken i at man skal ha VG 1
Elektrofag for å bli strukturarbeider?
Hvis man hadde åpnet dørene for
TIPP ville
nedslagsfeltet for rekruttering til
flyfagene bli mangedoblet og vi vil få
de beste mekanikerne til mekanikere og
de beste fra elektrofag til elektrikere
og avionikere. Forstå det den som kan?
Det er uansett ingen av fagene på VG1
som er godkjente for a kunne få et EASA
Part 66 Aircraft Maintenance Licence.
En annen viktig ting i
Kunnskapsløftet er at det er satt av 300
timer i 8-10 trinn til yrkesorientering
(Programfag til valg).
Dette er timer som
elever kan benytte til utplassering i
bedrifter, eller at arbeidsgivere kan gå
inn i skolene for å orientere lærere og
elever om hva bedriftene trenger i
framtiden.
Håper industrien tar
utfordringene i kunnskapsløftet på
alvor, slik at vi får de beste
kandidatene til bransjen også i
framtiden.
Sverre Fjørtoft
NFO TU/WF
|