Farnborough 2008.
Publisert: 04.08.08.
I år ble den 46.
flyutstilling(airshow) holdt på
Farnborough i England og det er i år 60
års feiring siden stedets første
flyutstilling. Farnborough ligger ca 1,5
time sørvest for London. Det var 187
utstillere tilstede på den første
flyutstillingen i 1948, mens dette ved
årets utstilling er økt til mer enn
1500. NFO deltok i år også og takker SAS
Technical Services som sponsor for denne
turen!
Opprinnelig ble den
første flyutstillingen i 1948 arrangert
for det britiske publikum slik at de
kunne få se og lære det beste fra
britisk flyteknisk industri.
Nå er det en
global flyutstilling som dekker den
flytekniske utviklingen fra hele kloden.
Hele flyindustrien er i år under ett
intens spotlight og mye av
flyutstillingen gir også et bilde av
fremtidens muligheter og retning.
Kostnader og miljø er hovedelementene.
Årets utstilling på Farnborough er den
største flyutstillingen i historien.
Arrangøren av flyutstillingen fremhever
i år at det ikke bare er viktig å se
tilbake i tiden, men kanskje er det ikke
minst viktig å se fremover for å sikre
flyindustriens fremtid og muligheter.
Skal man klare dette så må nye
flytekniske løsninger og nye materialer
videreutvikles. De mer enn 1500
utstillerne viste at de tenker fremover.
Flere eksempler ble vist av større
komponenter som nå helt og holdent kun
lages av bl.a. kompositt. Kompositt
benyttes mer og mer da det er et lettere
materiale enn de fleste metaller.
Teknologien er av ypperste klasse.
Ett veldig godt eksempel på dette er
utviklingen av kommende Boeing 787
Dreamliner som blir bygd for fremtiden,
hvor effektene blir at kostnadene pr
flytime antas å bli mye lavere enn ved
dagens fly og det vil i tillegg være
miljøbesparende. Boeing hadde store
stander og ga mye faglig informasjon om
utviklingen av nye fly. De kunne opplyse
at de forventet at markedet for nye fly
frem til år 2027 antas å være ca 2500
stk regional jets, 19000 stk narrowbody,
6700 stk widebody samt 1000 stk 747
eller av tilsvarende størrelse.
Asiatiske og østeuropeiske
flyprodusenter viste at de også er å
regne med i markedet, både innen sivil
og militær luftfart.
Fra asia er slagordet til Sukoi Civil
Aircraft Company
"The world's first
super regional jet"
for utgaven
SSJ-100 superjet.
Russiske
flymotorfabrikanter er aktive og
utvikler egne moderne flymotorer. Det er
ca 40 forskjellige selskaper i Russland
som er i flymotorindustrien, og av disse
er det ca 7 fabrikanter som bygger
komplette flymotorer i dag. Det
ukrainske selskapet Antonov utvikler
flere passasjerfly og de har ønske om å
utvikle samarbeidet med andre selskaper
ytterligere, og samarbeidet med russisk
flyindustri har resultert i
Antonov-148-200 som er en nyutviklet
versjon for regional trafikk og tar 99
passasjerer . Også russiske Tupolev
–204-100 er et moderne passasjerfly som
kan ta opptil 210 passasjerer og nye
Ilusjin-96-400M med 4 turbofanmotorer er
større og kan ta opptil 330 passasjerer.
Begge leveres også i moderne
cargo-versjoner. Dette er spennende for
hele industrien.
Militære
fly var også sterkt tilstede og
amerikanske F-35 Lightning II Joint
Strike Fighter som har verdens største
thrust (for jagerfly) kunne betraktes
sammen med demo-versjonen av JAS Gripen.
Sett fra et flyteknisk
vedlikeholdssystem så har amerikansk
militær flyindustri designet og
konstruert flyene slik at de har tatt
hensyn til gjennomførelsen av
vedlikeholdet, og det ser ut til at
Lockheed Martin har videreutviklet dette
med sin nye jagerfly. Mange andre
produsenter nedprioriterer dette på
bekostning av bruken av flyene.
Boeings store militærfly C-17, samt
siste versjon av C-130J var også
utstilt.
Regional jet produsenten Bombardier har
lansert sin CSerie i tillegg til dagens
nye Q400 NextGen som tar opptil 80
passasjerer og leveres med 2 stk
turbo-prop(PW150A). CSerien vil leveres
som CRJ700 NextGen med opptil 78
passasjerer og leveres med 2 stk
turbofanmotorer(CF34-8C5B1) og ikke
minst versjonen CRJ1000 NextGen som kan
ta opptil 100 passasjerer og leveres med
2 stk turbofan(CF34-8C5A1). Det
planlegges også en versjon som tidligst
kan leveres i år 2013 og denne kan ta
110-149 passasjerer og vil forbruke ca
20% mindre drivstoff enn dagens
sammenlignbare flytyper (Airbus 3-serien
og Boeing 737-serien).
Rune Thuv
|