Solakonferansen 2008.
Publisert: 24.09.08
Solakonferansen har befestet seg som
Skandinavias største flyfagkonferanse.
Dyktige arrangører og interessante
temaer preget årets konferanse, som er
nummer 22 i rekken.
Allerede mandag kveld var mange samlet
for å høre pensjonert general Wilhelm
Mohr kåsere over sitt lange liv i norsk
luftfart. 92 år gammel, og utrolig sprek
og oppegående, fikk vi en gjennomgang av
luftfartens historie fra brødrene Wright
og til i dag. Mohr ledet også
Havarikommisjonen i mange år, og
fortalte fra opplevelser han hadde hatt
i dette arbeidet.
Tirsdag morgen ble konferansen
høytidelig åpnet av ordføreren i Sola
kommune. Deretter hadde
samferdselsminister Signe Navarsete
gleden av å kunne overreke Solaprisen
2008 til Norges Luftsport Forbund (NLF),
tidligere Norsk Aeroklubb. Forbundet,
med sine 16.000 medlemmer, fikk prisen
for sin innsats gjennom mange år for å
bedre flysikkerheten innenfor
allmenflygingen i Norge. Generalsekretær
i NLF, Otto Lagarhus, kunne stolt komme
frem og hente prisen.
I sitt åpningsforedrag kom
Samferdselsministeren inn på flere
viktige tiltak regjeringen arbeidet med,
som ville få betydning for luftfartens
utvikling i Norge. Miljøavgifter vil
komme og Norge jobber aktivt for at
luftfart skal omfattes av klimaavtalen.
Distriktsnorge skal rammes minst mulig
av miljøavgiften gjennom en tenkt
kryssubsidiering.
Nordmenn
må legge om reisemønsteret sitt.
Weekendturer til byer i Europa ville
ikke bli en selvfølge i fremtiden.
Målsettingen er at Norge skal holde
nåværende utslippsnivå fram til 2020. En
undersøkelse gjort av Avinor viste at 90
% av de reisene på norsk innenriks ikke
hadde noe annet alternativ til bruk av
fly.
Norsk innenriksflyging er en livsnerve i
næringslivsutviklingen her i landet.
Luftfarten er viktig for at Norge skal
fungere. De politiske myndighetene har
et ansvar for at ikke luftfarten skal
ende i et mageplask på grunn av
svingninger i konjunkturene. Det er
utarbeidet en strategiplan for norsk
luftfart.
Der sies det bla. at aktivitetene
i Luftfartstilsynet ikke skal
fullfinansieres av gebyrer.
Tilsynskontrollen med luftsport skal
overføres til en ikkestatelig
organisasjon. Anbudsperiodene skal
utvides fra tre til fem år.
Direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, sover
ikke dårlig om natten pga. høye
oljepriser. Selskapet vil med sin nye
flyflåte være meget drivstoffvennlige.
Flybransjen vil tilpasse og omstille seg
til en høyere oljepris. Norwegian vil
overleve med en oljepris oppimot 200
dollar fatet.
Avinor skal investere 3 milliarder i
forbedringer av flyplasser og utstyr til
neste år. Det er rekord. Ny terminal B
på Gardermoen vil muligens bli utsatt,
da Rygge og Torp vil ta noe av den
forventede veksten på Gardermoen.
Trafikken innenriks har stagnert i år,
mens utenrikstrafikken har vokst. En
milliard av Avinors inntekter har blitt
tilført statskassen de siste tre årene.
Dette ønsket Avinor en slutt på. De
trenger midlene selv.
Helikopterbransjen har innført Flight
Data Monotoring, noe vi innen fixed wing
har hatt i snart 20 år. Alle helikoptre
nord for Bergen skal ha aviserutstyr.
TCAS er ikke noe krav på helikoptre,
utrolig nok.
Punishment versus air Safety var tema
siste konferansedag. Dette var et
interessant tema. Flygere, flytekniker
og flygeledere har en spesielt
ansvarsfull jobb, og kunne straffes ved
brudd på lover og regler, både via
Luftfartsloven og forskjellige BSL `er.
Loven
har vært anvendt i Norge. Da stort sett
overfor piloter. Værnesulykken en del år
tilbake i tid, hvor SAS hadde en hard
landing pga. feil bruk av spoiler,
havnet i høyesterett. Her ble kapteinen
dømt for uaktsomhet. Det ble mye
diskusjon rundt rapporteringskultur. I
Danmark ble det innført amnesti for de
innen flykontrolltjenesten som
rapporterte egne feil. Dermed gikk
antall rapporter opp fra fire til nesten
400 på ett år. I Sveits er det motsatt.
Der blir du straffet. Derfor kommer det
omtrent ikke inn rapporter i det hele
tatt.
Dette var i korte trekk et ekstrakt av
saker som ble berørt på årets
konferanse. Innlegg og foredrag vil bli
lagt ut på Solakonferansens hjemmeside.
Knut Grønskar
|