|
KOLS- kronisk obstruktiv lungesykdom,
rammer ikke bare røykere!
Publisert: 22.12.08
Da har vi fått stadfestet et
tilfelle av kols som er arbeidsrelatert,
vedkommende gikk sykemeldt over lengre
tid før sykdommen ble konstatert. Det er
med andre ord viktig å lytte til
kroppens signaler og forsøke å beskytte
seg så godt som mulig.
Den største årsaken
som fører til Kols er som kjent å røyke,
men det er også andre faktorer som
gasser, røykutslipp og støv. I vår
bransje har vi, carbonstøv fra bremser
som blant annet virvles opp v/sjekk av
hjultrykk, ved demontering av interiør,
resirkulasjonsfilter og lignende, samt
eksos fra fly, APU´er, dieselaggregater,
pushbacktraktorer og bilmotorer. (Har
sett støy i en artikkel, hvordan støy
påvirker utviklingen av kols vet ikke
jeg. Mulig det var en skrivefeil i det
korte sammendraget av årsaker).Det var
nok støv.
På åpent lende i Stavanger i mai ble det
sagt at Statens satsing på dieselbiler
med partikkelrensing er et bomskudd, de
fineste partiklene kommer igjennom og ut
i lufta som du puster inn. Så man bør
passe på å bytte kupefilter på bilen !
Vil det hjelpe?
Hva filteret stopper har ikke jeg
kunnskap om.
Flyets
jetmotorer skaper veldig små eksos
partikler(mikro partikler), og disse
partiklene kommer lengst ned i lungene
og kommer ikke opp igjen på lik linje
med større partikler.
Så ikke gå på inspeksjoner bak i eksosen
på jetmotoren rett etter at den er
stoppet. Bruk vernemaske i f.m.
inspeksjon i eksoskonen.
Vi har dessverre ikke oversikt over
arbeids relatert sykdom for flyteknikere
i arbeid eller som
har gått i
pensjon.
Men ansatte er bekymret når de
hører kolleger har fått M/S, kreft, Kols
eller dør rett etter at de har gått i
pensjon.
Om man har mye
slimhoste og piping i brystet kan det
være tegn på Kols. Det var nettopp det
som var de første symptomene hos den
yrkesskadde, jeg husker også at han
hostet en del.
Det er mange sider på nettet om man
søker på dette emne, men ikke fult så
mange om man søker på arbeidsrelatert
kols.
Overlege / forsker Håkon Lasse Leira ved
St. Olavs Hospital har skrevet mye bra
artikler om yrkesrelatert kols og astma.
Kols kan for
øyeblikket kun lindres om man skulle få
det. Og etter det Ebba Wergeland i
arbeidstilsynet antar, så dør 300 i året
av arbeidsrelatert kols.
Norsk forening for lungemedisin har
skrevet en rapport om yrkesrelatert
sykdom, kan leses om man ønsker eller er
bekymret for egen helse se linker:
http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=116038&subid=0
http://www.dagensmedisin.no/kronikor/2007/03/15/forsmt-omrade-i-kolsstrate/index.xml
Arbeidstilsynet.
http://www.arbeidstilsynet.no/c26964/nyheter/vis.html?tid=49520
I land med høyere
luftforurensing er det også flere
tilfeller av kols, så tenk litt på det
når du ferdes rundt flyet. Varme bremser
og hydraulikvæske, når man slipper ut
trykket fra hydrauliktanker, ved
lekkasjer kan det skapes en fin
forstøvet tåke. Man kan få en kjemisk
lungebetennelse, hodepine, svimmelhet og
kvalme etter at man er eksponert.
Hvordan løser du oppgaven der man kan
bli eksponert for forurensning, og ikke
minst hvis du er uheldig på jobben, så
må man huske å skrive en uhell/uønsket
hendelse rapport.
Hvem som rammes er som
å tippe lotto, jo mer forurensing man
utsettes for, jo større er sjansen for å
få Kols?
Eller er det genetisk betinget. Kun
fremtiden vil gi oss riktige svar på
dette.
Alle har en bestefar som røykte til han
ble 90. Men hva har skjedd med
sigarettene siden 30.tallet ?? Det er
det kun produsentene som kan fortelle. I
en større høring i statene bedyret alle
produsentene sin uskyld, ingen
tilsetningsstoffer er brukt i
forbindelse med produksjon av sigaretter
som kan skape avhengighet eller skade
individet.
Så konklusjonen må være at du må
beskytter deg selv etter beste evne.
Hjelper det å snakke
om farene man utsettes for i forbindelse
med arbeidet? Jeg er overbevist om det,
sørg for at medarbeidere, ledelse osv
diskuterer dette på din arbeidsplass,
gjerne i samarbeid med verneombudet.
Som en trafikksikkerhets reklame sa: det
er ikke tøft å være død. Antall døde i
trafikken er på 300-400 så lenge jeg
husker, mens trafikken har økt og bilene
har blitt sikrere. Så reklame og annet
har kanskje bidratt til å holde det der.
Tenk arbeidsmiljø, meld inn eventuelle
problemområder til din leder og ditt
verneombud, skap litt diskusjon.
Som den yrkesskadde
sier ( i kursiv):
Det er viktig å
merke seg at HMS datablader en får i dag
nødvendigvis ikke er dekkende m.o.t.
skadelige komponenter i stoffene slik de
framstår i dag.
( Forandringer i innholdet pga miljø,
helseskade og lignende.)
Dette gjelder
det produkter vi brukte tidligere og som
fortsatt ofte brukes under samme navn i
dag men med annen sammensetning grunnet
de nye miljøbestemmelsene. Det er
vanskelig å få tak i HMS datablader om
de gamle produktene i dag. Husk, det er
summen av eksponering for skadelige
agenser over tid, gjerne over flere år
som er avgjørende samt at en selv kan
være disponert, - forøvrig har det
(disponibel) ingen betydning i.f.t.
erstatningsspørsmålet.
Yrkessykdom
utvikler seg over lang tid og er som
regel en konsekvens av eksponering for
stoffer med annen sammensetning en hva
tilsvarende stoffer har i dag, bl.a. av
hensyn til dagens miljøbestemmelser.
Han var heldig og hadde noen kolleger
som sto fram og hjalp han med å få
tak i en del av det han trengte, noe han var veldig takknemlig
for.
Han er avhenging av medisiner resten av
livet (forstøver apparat og andre
innhalasjons preparater).
Lungekapasiteten er redusert til ca.
30%.
Som det ble sakt på konferansen i
Stavanger: så kom forskningen etter
sykdom/død og om du holder ut, kan du
muligens få erstatning om ikke
forsikringsselskapet, bedrift,
forskningsmiljø sår tvil om din sykdom.
De vil iherdig
forsøke å finne noe de kan bruke mot
deg, gjerne i din journal hos fastlegen
eller andre steder. I mitt tilfelle
hyret forsikringsselskapet inn eksterne
advokater for denne jobben og fant ut at
jeg hadde fått Ventolin for tetthet i
brystet ved forskjølelse i1993. Med
bakgrunn i det ble
konstanteringstidspunkt satt til det
året, noe som fikk relativt store
konsekvenser for erstatningsspørsmålet i
det inntekten for 1993 ble lagt til
grunn, - ikke inntekten for det året jeg
ble syk , -2003.
Er arbeidsmiljøet bare en bit av
sykdomsbildet ditt, eller årsaken til
problemene.
Det er bare å se på den uendelige
historien om Nordsjødykkerne og ikke
minst turbin mekanikerne i Nordsjøen som
har vært utsatt for ekstreme
eksponeringer av forskjellige slag uten
at det har løst saken.
Dette vil kanskje være lurt å ha kopier
av hms databladene til senere bruk og
ikke minst hvor og hva har du jobbet med
i løpet av din karriere.
NFO vil vist få HMS databladene
som ble samlet inn i denne saken. Så all
honnør til de som sørget for det.
Kjenner du noen som
sliter med helsa, og mistenker at
arbeidsplassen er årsaken, så be
vedkommende om å ta kontakt.
hms@nfo.no.
Slik at vi kan registrere bekymringer i
bransjen.
Vil også ønske alle
riktig god jul og godt nytt år.
Med vennlig hilsen
Andreas Sundt
HMS leder NFO
|
|