INFO besøker Scandinavian Aircraft
Maintenance (SAM)Publisert: 24.01.09
Vi i INFO redaksjonen har lenge
snakket om at vi burde stikke innom å
lage en artikkel om Scandinavian
Aircraft Maintenance AS.
SAM har eksistert i fem år. Selskapet
holdt i sin spede begynnelse til i
Bergen og skrudde på helikoptere. Det
var i Bergen grunnlaget for å danne SAM
som en JAR 145 vedlikeholdsorganisasjon
ble lagt. Nøkkelpersonell ble ansatt, og
selskapet ble bygget opp som en
vedlikeholdsorganisasjon for helikopter
med JAR PART 145 approval.
Derfra har SAM ekspandert, og fikk sitt
gjennombrudd på Gardermoen da de fikk
vedlikeholdet på West Air sine fly.
Selskapet som flyr all post for Posten i
Norge. SAM holder til i en nyoppusset
hangar som de deler med Ben Air, på den
gamle siden av Gardermoen. Kontorene til
administrasjonen finner du i annen
etasje i den gamle charterterminalen.
Ikke noe overdådig kontorlokale, men mer
enn godt nok til å dekke behovet.
Det har vært en tidkrevende og spennende
prosess sier vedlikeholdssjef Terje Rading. Terje
er godt kjent både i helikoptermiljøet
og fixed wing miljøet i Norge. Terje er flytekniker og har vært leder både i Norsk
Helikopteransattes Forbund (NHF) og
siden også
leder av Sentralstyret i NFO.
Terje
har vært på utallige AEI kongresser, og
vi kjenner
Terje
godt.
Det var mye som skulle på plass i
oppstartsfasen, sier
Terje. Det var en
omfattende prosess å få alle de
offentlige godkjenninger som må til. Det
var masse nytt stoff å sette seg inn i,
og tester som måtte gjennomføres og
bestås hos Luftfartstilsynet. I tillegg
var det en betydelig arbeids prosess med
å bygge opp og utvikle vår egen MOE.
Det er ikke med så lite stolthet jeg ble
vist alle godkjennelsene som henger i
glass og ramme på rekke og rad på
kontorveggen. Vi har
EASA PART
145 approval, samt A1, A2 og A3
rating for base og line maintenance sier
Accountable Manager, Ole Petter
Monsbakken. Det betyr at vi har
godkjennelse til å skru på det meste fra
lettere luftfartøy og opp til tungt,
altså både fixed wing og helikopter. I
2008 fikk vi godkjenning som lærebedrift
i flyfag, og har for tiden en lærling
hos oss.
Vi har bred sertifikatdekning fra små
helikoptere til Airbus 330 og 340.
Personellet har også solid erfaring fra
både line og base vedlikehold. Line
approval har vi på alle modeller av B737
og A320 serien. Ole Petter har gått
gradene fra dokka i SAS, via hangarsjef
i Fred Olsen til han startet opp for seg
selv med eget selskap i 1997. Ole Petter
etablerte seg med spesialkompetanse på
plate og NDT arbeid.
Vi teller 30 ansatte nå, sier leder for
salg og marketing, Odd G. Nilsen. Han er
raskt ute med å tilføye at han også er
flytekniker. Vi er 25 teknikere, 1
læregutt og 1 lager/logistikk person,
pluss oss 3 i management. Odd har
fartstid både som tekniker og maskinist
i Fred Olsen og senere som flytekniker i
SAS.
9 av teknikerne i SAM er svenske.
Alle teknikere har taxesertifikat og
pratelappen. Hovedtyngden av arbeidet
består i å holde West Air sine 10
fraktere i luften. 8 stk. ATP`er og 2
stk CRJ-200. I tillegg har vi nylig fått
vedlikeholdskontrakt på 2 stk. SAAB 340
fraktere, som skal gå mellom Oslo og
Bergen.
West Air er i dag Europas største
flyfraktselskap etter at det nylig
kjøpte opp Atlantic Cargo. Selskapet
opererer med et rutenett som strekker
seg fra Svalbard i nord til Tunis i syd.
SAM har også vedlikeholdskontrakt for 3
helikoptere.
Vi har en skiftturnus hvor vi jobber
fjorten dager på, og fjorten dager av,
sier Odd. Flyene står på bakken om dagen
og flyr om natta, så vi er en god
arbeidsplass for de som sliter med
nattskift. Hovedtyngden av alt
vedlikehold blir utført på dagtid, men
vi jobber en del natt også. Teknikerne
møter opp på alle turn arounds her på
Gardermoen, og det må påpekes at det er
et usedvanlig godt forhold mellom
operativt personell og teknisk
personell.
Teknikerne reiser også ut på rutenettet
for å utbedre snag ved behov.
Regularitet er på hele 99,2%. Det er
flere ATP operatører som lurer på
hvordan vi kan klare en så høy
regularitet. Dette er en anerkjennelse
for oss, men det gode resultatet hadde
ikke vært mulig å oppnå uten et godt
arbeidsmiljø, solid kompetanse, og en
stå på iver hos de ansatte. I tillegg
har vi en meget dyktig logistikk person.
Det må også fremheves at engasjementet
og motivasjonen er formidabelt hos
personellet. Medarbeiderne har det gøy
og trives på jobben. Vi har jo høstet
erfaringer fra de selskapene vi har
jobbet i opp igjennom årene, og har lært
hva som er bra og hva som er mindre bra.
For oss er medarbeiderne den viktigste
kapitalen, og blir derfor forvaltet
deretter. Vi er særdeles opptatt av våre
medarbeidere, og er opptatt av at
ledelsen skal være tilstedeværende og
tilgjengelige.
Det blir for øvrig lagt stor vekt på
sosiale tiltak der hele organisasjonen
er engasjert.
Alt personell i SAM har gjennomført
Human Factor kurser, og ledelsen eget HF
kurs for management. Det holdes
driftsmøter med personellet en gang i
uken, der informasjon, kommunikasjon, og
medinnflytelse er viktige nøkkelbegrep.
Beslutningsprosessen blir dermed
effektiv og dessuten lite tidkrevende. I
et lite selskap er det forøvrig lett å
få ut all informasjon raskt. Videre blir
det også gjennomført regelmessige møter
med operativ avdeling.
Til slutt fikk jeg en omvisning i
hangaren som var nyoppusset, lys og
trivelig. I hangaren var det både et
kontor for teknisk personell og et
oppholdsrom, spiserom / kjøkken, et
delelager og et rom for diverse
spesialverktøy, samt garderobe og
toaletter.
Det har kostet oss en del å komme i
gang, spesielt på verktøy- og
utstyrsiden sier Terje, som forteller at selskapet har gått med
overskudd alle de fem årene det har
eksistert. En egen selvgående airstarter
var innkjøpt og det var den største
airstarteren jeg noen gang har sett. På
størrelse med en skurtresker. Med den
kunne man sikker ha startet opp flere
jumbojetter samtidig.
Tiden gikk fort og det var dags for å ta
seg hjemover i ettermiddagsrushet. Det
var gøy å se hva disse tre tidligere
kollegaene hadde fått til. Det står det
respekt av. Vi ønsker dem og
Scandinavian Aircraft Maintenance lykke
til videre.
Knut Grønskar
|