Representantskapsmøtet
2009.
Publisert:
11.02.09
I år var det sekretariatets tur
til å arrangere representantskapsmøtet,
og vi valgte å ha det på Kiel båten,
Color Fantasy.
Tradisjon tro
var det NFO’s leder
Roger Handeland
som ønsket delegatene velkommen om bord.
Etter
valg av møteleder, referent og tellekorps
hedret NFO vår avdøde
kollega og kasserer Nils Terjesen med 1
minutts stillhet.
Under
behandlingen av rapportene ble det stilt
spørsmål fra salen om NFO skal engasjere
seg i 100 års jubileet til Norsk
luftfart og Luftsport. En liten
diskusjon omkring dette og forsamlingen
var enig at det er viktig å være med. Vi
må profilere oss og vår plass i
luftfarten. Dette er en gylden mulighet
til å profilere oss. Det ble bestemt å
satse på prosjektet.
Det
kom også opp spørsmål om konfidensiell
rapportering til myndighetene. En sak
som NFO la mye arbeid i for noen år
siden. Det finnes nå et eget skjema for
konfidensiell rapportering på
hjemmesiden til Luftfartstilsynet. INFO
må lage en sak om dette og det må legges
ut link fra NFO’s hjemmeside.
Når
det gjelder AEI’s loggbokaksjon så er
det ikke gjennomført kontroll i Norge i
denne omgang, men tidligere
undersøkelser viser at situasjonen
dessverre ikke er bedre i Norge.
Mesteparten av feil på fly rapporters på
vei til hjemmebase. Med alle innspillene
som har vært i den saken regner vi med
at tilsynet tar tak i dette.
Alt
ble godkjent uten kommentarer, og våre
medlemmer kan lese dem på våre
debattsider.
Regnskapet ble også presentert og
godkjent selv om det er brukt mer penger
enn det som var budsjettert. Dette
gjenspeiler en høy aktivitet i
foreningen. Skal vi opprettholde
aktivitetsnivået må inntektene økes.
Noen ekstraordinære poster ble forklart.
Vi
kan ikke fortsette å tære på oppspart
kapital. Et forslag
om
å øke medlemskontingenten fikk ikke
gjennomslag, men alle er klar over at i
2010 må kontingenten noe opp.
Revisorene var veldig fornøyd med
hvordan regnskapet blir ført, og at
dokumentasjonen stemmer. Kassereren som
måtte hoppe inn midt i regnskapsåret,
fikk ros for flott innsats.
Etter
dette var det tid for innkommende
forslag.
1.
P.g.a. at en del teknikere i bransjen
velger å stå utenfor organisasjonen i
gode tider, men melder seg inn når man
får problemer var det fremmet et forslag
om karenstid før man kan få advokathjelp
og lignende. Dette gjelder både for
enkeltmedlemmer og
avdelinger.Sentralstyret kan overprøve
dette.
Dette er helt vanlig i
fagforeningsvirksomhet, og ble vedtatt.
2. a
NFO
har utarbeidet en driftshåndbok for
organisasjonen. Foreningen skal drives i
henhold til den enhver tid gjeldende
revisjon av denne. Driftshåndboken skal
gjennomgås på hvert
representantskapsmøte.
2. b
Dette var godkjenning av selve
driftshåndboken. Den ble gjennomgått og
godkjent av årsmøtet.
Siste
punkt for fredagen var budsjettet. Det
ble som vanlig en del diskusjon rundt
budsjettet. Vi ønsker å opprettholde et
høyt aktivitetsnivå, men dette koster.
En annen stor post var innkjøp av
loggbøker. Loggboken er din personlige
”file” på hva du har gjort. Mister du
jobben trenger du dokumentasjon på
praksis og kurs. I fremtiden vil det bli
et krav fra EASA om at praksis må
dokumenteres for å fornye flytekniske
sertifikater. Dette kan gjøres av
bedriften, eller av den enkelte
tekniker.
NFO ønsker å legge forholdene til
rette for medlemmene, ved å utarbeide en
egen loggbok basert på den som de
engelske flyteknikerne allerede har i
bruk.
Det kommer en presentasjon av
loggboken på nett med mulighet for
forhåndsbestilling.
Vi
valgte å avslutte dagen for å fortsette
på lørdagen med budsjettet.
Fredagskvelden
ble en hyggelig og sosial kveld, med
mange gode diskusjoner både om NFO, fly
og andre ting.
Med
alle delegatene frisk og opplagt på
lørdags morgen ble budsjettet vedtatt.
Per
Ferskaug hadde et innlegg om
utdanningssituasjonen for flyteknikere i
Norge. Dette
vil det komme en egen artikkel om
senere.
Etter
lørdagens formiddagsøkt var det tid for
en liten tur i Kiel for de som ønsket
det.
Vel
ombord i båten igjen var det tid for
Svein Hansen og fortelle litt om AEI sin
historikk. Svein er en nestor både i NFO
og
AEI. Svein har sittet både i JAR
Maintenace Commitee og JAR Maintenace
Board. I dag sitter han i diverse
komiteer og arbeidsgrupper i EASA. Svein
er høyt respektert både av industri og
myndigheter. Han spørres derfor ofte om
å stille i diverse komiteearbeid og
arbeidsgrupper. Svein går nærmest i
skytteltrafikk mellom Evenes og EASA
hovedkontoret i Köln.
Hvordan er AEI’s historie og hva har AEI
betydd for flyteknikerne i Europa?
Allerede i 1966 begynte IATA å jobbe for
å fa bort de flytekniske sertifikatene i
Australia. AEI ble startet i 1972, og
første hovedkontoret lå
i Australia. Dette ble senere
flyttet til London av praktiske hensyn.
De første landene som var med i AEI var;
NFO, ALAE (England), Hellas, Australia
og India. Senere kom SFF med.
Franskmennene kom med i 1981. På 90
tallet flyttes hovedkontoret til
Hoofddorp i Holland. Det passet jo bra
da JAA også etablerte hovedkontoret sitt
i Hoofddorp.
I 2002 dannes EASA og får sitt
hovedkontor i Köln.
JAA reglene overføres til EU
systemet og EASA .
AEI deltar i komiteer
og arbeidsgrupper og Svein er AEI sin
representant
i de aller fleste utvalgene
hvor AEI er representert.
Men
hva har AEI oppnådd?
Uten AEI og det
arbeidet som har vært utført hadde vi
ikke hatt personlige sertifikater. Det
var en skikkelig fight for å få
gjennomslag for personlig sertifikater.
Uten AEI hadde vi hatt "Company License"
i dag.
Standarden på flyvedlikehold hadde vært
lavere. Det å få fastsatt en nedre
grense som en plattform for
fabrikantenes vedlikeholdssystemer var
også tungt å få til.
Men hva med
fremtiden? Vil dagens AMEL (License)
overleve? Det som er sikkert er at det
er fremdeles et stort press fra
flyselskapene om å få fjernet de
personlige sertifikatene hjemlet i EASA
part 66.
NFO må være aktivt med i AEI for
å beholde sertifikatene i fremtiden.
Det
finnes mørke skyer i horisonten for AEI.
Organisasjonen lider av en "forgubbing"
og stadig økende utgifter. Hovedbidragsytere har i alle år
vært NFO, ALAE , Hellas og Holland . Nå
er Hellas ute, med Olympic bankerott.
Arbeidet i EASA krever store både
menneskelige og økonomiske resurser.
Mens industrien har økonomiske resurser
så det holder, og
myndighetsrepresentantene får betalt
alle utgifter, så må AEI sine
representanter få dekket kostnaden over
den beskjedne medlemskontingenten det er
i AEI. EASA har ikke midler til å dekke
utgifter til arbeidet i komiteer og
arbeidsgrupper.
NFO
vil fortsatt bidra med resurser til AEI
der det trenges. Vi må være aktive i
internasjonalt arbeid. Gjennom AEI får
NFO tilgang til å påvirke og være med
der lover og regler lages.
Hos EASA i Köln.
I
fremtiden vil trening for flyteknikere
knyttes til typegodkjenningen på. Dette
skal blant annet sørge for att alle får
lik skolering. Hvordan det vil fungere
gjenstår og se. Er et typekurs på 200
timer hos en leverandør med simulator og
de siste hjelpemidler, det samme som et
på 200 timer med kun
klasseromsundervisning og overhead? I
teorien er det gjerne det, men hva du
sitter igjen med er to forskjellige
ting. 85% av kursene vil være felles
mens de siste 15% vil være company
options. I dag kan varigheten på
typekurs på en og samme flytype variere
fra 14 dager til to måneder, avhengig av
i hvilket land kurset går.
Etter
Svein var det Roger som ville ha en
debatt om fremtidens NFO medlemmer. Hvem
kan være med i NFO. Vedtektene gir
åpning for at de med godkjent AML teori
kan melde seg inn. Flyfag er et lite fag
med 70-80 elever i året. Disse har
sikkert et mål om å bli flytekniker på
sikt. Skal vi være deres organisasjon
fra de begynnere på læretiden så må vi
ha noe å tilby dem, og hva med
fagarbeidere. LO kan forhandle for
flyteknikere, hvorfor skal ikke vi
forhandle for fagarbeiderne på teknisk.
Dette vil bli en stor oppgave som må
jobbes med. Teknisk Utvalg og Studie
Utvalget er de som skal se på dette, så
får vi se hvilken konklusjon de kommer
fram til.
Siste
punkt på programmet var valg.
Sverre Fjørtoft presenterte
valgkomiteens innstillinger.
Det var valg på formann (2 år)og
kasserer (2 år),
støttekassen (1
år), valgkomite (1 år) og revisorer (1
år).
Uten andre forslag fra salen ble valget
utført ved akklamasjon.
Roger Handeland, fortsetter som leder og
Esben Sørensen
er kasserer
Støttekassen:
Jan Eivind Stenhaug,
Bård Arnesen
og
Esben Sørensen
Valgkomitee:
Sverre Fjørtoft,
Jan Eivind Stenhaug
og
Knut Grønskar
Revisorer:
Dag Langeland og
Jan Borgan
Gratulerer til alle sammen.
Representantskapsmøter 2009 var dermed
over, og det var klart for nok en
hyggelig kveld med gode kolleger på
tvers av selskapene.
Øystein Gjengedal
og Knut Grønskar
|