|
EASA Part 66 workshop i Bodø
Publisert: 24.02.09
Onsdag
4/2-2009 holdt Luftfartstilsynet i Bodø
kurs i EASA Part 66 for NFO og NHF,s
medlemmer. De første møtedeltakerne
ankom Bodø allerede tirsdag formiddag,
som etter ankomst fikk en liten
omvisning på Widerøes anlegg på
Langstranda. Etter en rask lunsj på
kantina ble deltakerne skysset videre
til Norsk Luftfartssenter hvor de
tilbrakte resten av formiddagen. Neste
på programmet var en uformell sossial
aften på Bryggerikaia for de som ønsket
det.
Selve kurset startet kl.0830 i
Luftfartstilsynets lokaler på Bodø
Lufthavn og varte til kl.1500.
Det var 20 deltakere, alle med svært
forsjellig bakgrunn. Deltakerne
representerte henholdsvis teknisk
ledelse, administrasjon, skoleavdeling
og flyteknikere fra flybransje,
helikopterbransje og allmenfly.
Kursleder Jan Christensen,
seniorinspektør, Part147/66 i
Luftfartstilsynet startet kurset med å
gjøre oss oppmerksomme på at dette var
en workshop og ikke et kurs. Det vil si
at det skal være diskusjoner som
skal/kan gi gjensidig læring. Hvis vi
ønsket et kurs, måtte vi betale for det,
så da sier vi workshop!
Jeg blir ikke å benytte mere spalteplass
for å gjennomgå selve kurset, men
forsøke å gi litt nyttig informasjon om
hvordan man kan finne frem på EASA,s
heller lite brukervennlige hjemmesider.
For å være helt sikker på at det man
finner av forskrifter er oppdatert, skal
man kun benytte seg av EASA,s egne
hjemmesider. Dessverre kan det være
problematisk for en nybegynner å finne
fram i disse. Noen gode søkerfunksjoner
finnes ikke. Hvis du leter etter Part
66, finner du dem i
vedlikeholdsforskriftene under
Regulation (EC).2042/2003.
I neste del av artikkelen skal jeg
forsøke å guide leseren til en enkel
fremgangsmåte i å finne fram til EASA
Part 66 forskrifter. Samme metode kan
siden benyttes til å finne de andre
”Partene” i vedlikeholdsforskriftene.
EASA,s hjemmesider finner du på
http://www.easa.eu.int/ws_prod/index.html
Tykk på EN for engelsk eller SV for
svenskspråklige sider. Velg de feltene
som er merket med røde sirkler på
illustrasjonene.
Du finner EASA Part 66 forskriftene ved
å bla deg nedover sidene i
vedlikeholdsforskriftene.(Regulation
(EC) 2042/2003)
OBS! Amended by:
Revisjoner til forskriften.
Originalteksten blir ikke oppdatert.
Revisjoner blir lagt som et tillegg til
forskriften og må også leses.
For å tolke det som står i forskriften
må man inn på Acceptable means of
compliance (AMC) og Guidance
Material(GM), merket med blå sirkel. For
de som er interessert, vil jeg anbefale
å bruke litt tid på sidene for å lære.
Når man først er inne på de riktige
sidene er det ikke så komplisert som det
kan se ut til ved første øyekast.
OBS!
På sidene for AMC materiale er
originalteksten nederst (AMC Part 66/0
Initial issue) og revisjonene listet
over. (AMC66/1,66/3 osv.)
Luftfartstilsynet bruker AMC materiale
som referanse i sin saksbehandling. Ref
AIC-N 48/07.
Andre nyttige sider er Termes of
References(TOR), Notice of Proposed
Amendment(NPA) og Coment Respons
Document(CRD), merket med grønn sirkel.
Dette går på arbeidet med å forandre
eller lage nye EASA forskrifter. Her kan
man følge med på framtidige
endringer(NPA) og kanskje selv være med
på å påvirke revisjoner til EASA
forskriftene ved å fylle inn CRD med
seriøse fakta. Eksempler viser at det
faktisk nytter. Til informasjon, så har
NFO for tiden medlemmer som sitter i
working groups som utarbeide nye
forskrifter for EASA.
En annen viktig sak som kom fram på
kurset var at, som mange tidligere har
blitt fortalt, så er det
ikke satt noen siste dato for når
man kan konvertere ICAO sertifikat til
EASA Part 66 AML på ”grandfathers
rights”. ICAO sertifikater vil kunne
konverteres ved en søknad til
Luftfartstilsynet.
Til slutt vil jeg takke Jan Christensen
for et interessant og meget godt
gjennomført ”kurs” og håper på fortsatt
godt samarbeid med Luftfartstilsynet i
fremtiden.
Sverre Fjørtoft
NFOWF/TU
|
|