AIRCRAFT ENGINEER INJURED IN FREAK
ACCIDENT.
Publisert: 24.04.09
About
our daily working business. It isn’t
just passenger safety that
insists upon our standards
remaining high. Our lives are at
risk
as well.
Our thoughts and wishes go out
to the engineer involved and his family.
A Lufthansa Aircraft Engineer
performing
maintenance on a City
Jet CRJ in Manchester has been
seriously injured in a freak
accident.
It is reported
that the Engineer lost his left arm
below the elbow and his left leg below
the knee when the nose wheel he was
inflating
exploded. An eyewitness stated
that
the tyre
appeared to be intact after the
accident. The UK AAIB are still
investigating
the cause of the failure
of the wheel assembly. This
incident is an unfortunate
reminder of the dangerous
environment within which we go
Lufthansa CRJ
En ulykke som skjedde i England nå nylig
minner
meg på Heldal, Nicholaisen, Sætre
og Helgeland,
som var lærerne mine på
flymekanikerlinja på Sogn videregående
skole i 1984-1986
”Dere må huske at det er veldig viktig å
stå på siden av dekket under fylling pga
faren for at dekk og felg kunne
separere, eksplodere.
Dette gjelder også når dere skal bytte
hjul som er utslitt.
Huske å slippe ut trykket før
sentermutteren fjernes. ”
Denne lærdommen kan det se ut som om
glemmes til tider. Må nok sørge for at
vi får et tappeverktøy i hjulskift-
kassa vår.
Hvilke krefter som er i sving har
jeg sett resultatene av på et
lastebilverksted. Eieren kjøpte et bur
for testing av hjulene etterpå.
Det som skjedde var at han fikk en tlf
under testingen,
gikk ut av rommet og glemte
hjulet som sto med fylleverktøyet på.
På et bakkeutstyrsverksted ble det ved
et uhell fylt høytrykks- nitrogen på et
traktorhjul, som lå løst i verkstedet.
Personen (innleid) som fylte opp hjulet
hadde heldigvis flyttet seg for å skru
på det andre hjulet på traktoren, og de
som gikk forbi eller jobbet der flyttet
seg tilfeldig i sekundene før felgen
rikosjerte
igjennom verkstedet, knuste
porten, og stoppet i en lastebil som
fikk ødelagt påbygget sitt. Å se de
ødeleggelsene var skremmende, du får en
tankevekker som flere burde ta del i.
Dette bør
også
nevnes i forbindelse med recurrent
training.
Hadde nå i høst et fint kurs om fueltank
safety. All ære til instruktøren som
kjørte et engasjerende kurs der han
brukte en blanding av utskrifter,
systemskjemaer, data og god gammeldags
lærerrolle. Jeg kan se for meg dette
kurset løst kun på pc skjermen, de
fleste hadde sovnet før halvgodt løp
eller ikke husket noe vesentlig. Ja
Svein Tore, dette var bra, så hils
sjefen din å si at det er dette,
skikkelige gutter og jenter vil ha.
Konkurranse for NFO medlemmer, se under:
Bildet er en Stevensaero 1919 white
sport monoplan i skala 1/12.
Finn feilene* på bildet.
”feil” er ikke: legomann, spisebord og
lignende. Vi er ute etter det som skjer
i jobbsituasjonen her. Hvilke feil
har/gjør legomannen.
Vinneren får en premie tilsendt fra HMS
etter vårens møte.
HMS komiteen vil trekke en vinner etter
31.mai 2009.
Merk mailen med
hjulskift
og sendt til
hms@nfo.no
Med vennlig hilsen
Andreas Sundt
HMS leder NFO
|