|
Flyoperativt Forum – 2009
Publisert: 16.05.09
27. til 29. april ble
Flyoperativt Forum arrangert for 22.
gang. Som vanlig samlet forumet et bredt
sammensatt publikum, med hovedtyngde på
det operative miljøet.
Representanter for fly og
helikopterselskaper,
Samferdselsdepartementet (SD), Avinor,
Luftfartstilsynet(LT), Statens
Havarikommisjon for Transport (SHT),
Luftforsvaret og andre involverte
myndigheter og organisasjoner var blant
deltagerne ved konferansen.
I år var det stor fokus på nye
helikoptre til Luftforsvarets
redningstjeneste. Search and Rescue
(SAR). Sea Kingen har snart vært en
trofast sliter i 30 år, og trengs og
erstattes av nytt materiell.
Forsvaret ville helst hatt en
enhetsflåte med NH90. Massiv kritikk av
NH90 som redningshelikopter, har
resultert i omkamp og ingen beslutning
er tatt. Derfor var det med tyngde både
Eurocopter, Sikorsky, Augusta Westland
og NH Industries presenterte sine
forskjellige helikoptre og deres
fortreffligheter. Det ble kanskje litt
mye helikopter for noen, men
interessante saker er det.
Adm. Direktør Sverre Quale fra Avinor
uttrykte bekymring over den økonomiske
situasjonen Avinor var oppe i, med
sterkt synkende inntekter pga. reduksjon
i antall reisende. Han gikk til
frontalangrep på statens sugerør i
Avinor sin kasse. 1 milliard blir
overført til staten og nok en milliard
gikk til å subsidiere mindre flyplasser.
Dette reduserte Avinor sine muligheter
til å bygge ut og gjøre nødvendige
investeringer i ønsket og påkrevet
tempo.
Stig Larsen i fra Universitetet i Tromsø
(UiT), holdt en orientering om den
offentlige treårige bachelor utdannelse
innenfor Luftfart, inkludert
pilotutdanning, man hadde ved UiT. To
kull av 12 elever var allerede i gang.
Det kreves 180 studiepoeng for å kunne
søke. Det hersker stor usikkerhet om den
videre finansieringen av skolen.
Departementet har de to siste årene
bevilget 4 millioner til denne linjen,
men det er jo langt ifra nok når
elevtallet nå økes.
Human Factor var også et tema. Det ble
spesielt fokusert på de negative
effektene man får med å straffe folk når
de har gjort en feil. Det er klart at
folk ikke vil rapportere om feil man
gjør, hvis man vet at man blir straffet.
På denne måten setter man en effektiv
stopper for muligheten til å lære av
andres hverandres feil.
På dag to holdt Luftfartsdirektør Heine
Richardsen et innlegg med orientering om
dagens situasjon i LT og om viktigheten
av å engasjere seg i den regelbyggingen
som i dag foregår i EASA. Både
flyselskaper og fagforeninger bør
engasjere seg å ta sterkere del i
workshops og working groups i EASA. Det
er for sent å komme og gråte når toget
har kjørt. Av nye regler som kommer er
blant annet at det ikke blir lov å
wet-lease eller dry-lease fly fra land
utenfor EU. Code svear sidestilles med
wet-lease.
Det vil gå for langt å ta med alle
temaene som var oppe på konferansen. Jeg
avslutter derfor med å gi velfortjent
ros til arrangementskomiteen med Per
Gram i spissen.
Et vel gjennomført og
interessant forum.
Knut Grønskar
|
|
|
|