|
Luftfartstilsynets Bransjetur 2009 til
Eurocontrol, Brussels
Publisert:27.06.09
25 - 26. Mai ble NFO invitert
til Brussel av Luftfartstilsynet. Turen
var en god fortsettelse av fjorårets tur
til EASA i Köln.
TU leder
Simon McVeigh og undertegnede, Roger
Handeland stilte.
Og slik det
ser ut nå, kan det bli en årlig seanse.
Årets agenda var
informasjon og omvisning hos Eurocontrol,
som har sitt enorme hovedkontor der,
samt en god informasjon om forskjellige
store prosesser innen EASA`s
luftfartsprogram.
Konferansen ble innledet av Karl
Koefoed, som er Luftfartsdirektørens
høyre hånd.
Vi ble foret med detaljer om EU og dens
omfang i både antall medlemsland og
styresett med regler; kort sagt, meget
omfattende; og dyrt. EU`s kostnader
hadde steget fra 5€ pr. innbygger til
60-70€ og må økes mer…)
Sentrale saker i 2009;
-
Single European Sky,
-
Lisboa traktaten,
-
Energi behov/ENØK,
-
Finanskrisens impact og fremtidige
resultater,
-
nyvalg i
Europaparlamentet og ny kommisjon
(har vært avholdt nå)
Andre saker som er i vinden; Slots
regulativ, revisjon av støyregulativ og
forslag om NOX begrensning. Når det
gjaldt NOX saken, ble det sagt at dette
var for komplisert foreløpig (sikkert
litt med tanke på finanskrisen) og var
tenkt å ligge i samme regnestykker som
Co2 regelverket.
Revisjon av Rapportering av ulykker og
hendelser er et tema som ble nevnt, og
her er vi også svært interessert gjennom
AEI.
Interessant var også gjennomgangen av
hva som egentlig styres av EU (og Norge
sitter på gangen);
-
Generell oppfølging av
flysikkerhetsspørsmål
(Svartelisting)
-
Markedsregulering
-
Passasjerrettigheter/forbrukervern
-
Infrastruktur/kapasitet/lufthavner/luftrom
-
Avgifter på
lufthavner/underveisavgifter/slots
-
Ground handling
(her ble det nevnt at det er mye
utestående jobb; enorme oppgaver)
-
Miljø, forurensning
-
Næring/Industri/forskning og
Generell Aviation trafikk (GA)
-
Avtaler med
tredjepart land på overnevnte
områder (land utenfor EU som vil
bruke EASA regelverket)
Innen dette ligger også Sequrity, og
personene som er direkte med i EU`s
sequrity utvalg hadde foredrag om dette.
Og vi var på hugget og nevnte med en
gang at de ikke måtte glemme alle de som
jobbet på flyplassene og spesielt om
nettene; ut og inn av rød sone med
verktøy og bil…
EU`s gjennomgående mål og hensyn i
reguleringen av luftfart;
-
Liberalisert marked og konkurranse
-
Høyt sikkerhets nivå
-
Passasjer og sluttbrukerperspektiv
-
Høyt nivå av miljøbeskyttelse
-
Støtte europeisk industri og
forskning
-
Fremme EU`s standarder
internasjonalt
-
Nærhetsprinsipp
(lokal bestemmelse, er meget viktig)
Sett i lys av alle medlemslandene sine
forskjellige størrelse og interesser, er
det stor grad av kompromissløsninger i
regelverksbyggingen. Dette legger igjen
opp til en viss grad av lokale
løsninger. Spesielt med tanke på
utformingen av flyplasser og lignende
Et annet viktig tema som ble tatt opp;
det går mot en mer strafferettslig
bransje. Dette gjenspeiles i
Lisboatraktaten.
ICAO og dens rolle er også viktig i
internasjonal luftfart. Det ble spurt om
USA og EU ville bytte roller her; det
ble det sagt nei til.
Vi fikk også en presentasjon av
Charlotte Andsager fra Public Affairs i
SAS Group, profesjonell lobbyist. Hun
fortalte oss litt om viktigheten av å
være der det skjer for store flyselskap.
Selv dekket hun både Brussel og
Washington. Hun fortalte også hvor lite
parlamentarikere i transportkomiteene
brydde seg om transport og fly. Fokus er
kun miljø og til dels usaklige miljø
argument.
Derfor gjør ”flylobbyistene” fra både
SAS, British Airways og Lufthansa, en
viktig jobb for å fortelle den virkelige
sannheten om flybransjen. NFO synes
dette er et viktig aspekt. Vår fremtid
henger sammen med at vi har passasjerer
også i fremtiden.
Ellers i foredragene kom det frem at
Norge er mindre viktig for EU i dag, enn
da EØS avtalen ble laget.
Og ikke minst spennende og se om Island
vil bli medlem av EU; da vil Norge og
Liechtenstein være sammen mot EU…
NFO
indikerte for flere impliserte at hvis
man var i mangel på personell i fora og
Working groups innen EASA og luftfart,
var NFO villig til å vurdere å stille
med personell
Mandagskvelden ble satt av til sosial
middag for deltakerne; veldig bra.
Brussel viste seg fra en varm og fin
side.
Simon McVeigh (Teknisk Utvalg) og
Roger Handeland (leder)
|
|
|
|