Paris Airshow 2008.
Publisert: 03.07.09
Da var det årets store høydepunkt for
flybransjen, alle skal vise seg frem og
ta seg av sine inviterte gjester. Paris
Airshow hadde 100 års
jubileum i år og det ga vel ikke noe
reduksjon i forhold til tidligere.
Norwegian og Bjørn Kjos sponset
billettene til NFO`s utsendte i år også,
takk skal dere ha.
Bildene forstørres ved å
klikke på dem.
Mens
vi vandra rundt blant jagerfly og
helikoptere, ble vi plutselig klar over
noe kjent; Midt på plassen på Le Bourget
static display tarmac, sto en blank og
fin Widerøe Q400 Next Generation hale
med den velkjente logoen. Det var et
flott syn.
Flyet hadde nettopp kommet fra
Bombardier fabrikken i Toronto, Canada
via Goose Bay og Island og direkte til
Torp. Flytiden var 9:20.
Vi
ble vist rundt av Widerøe tekniker Geir
Sommerseth.
Flyet hadde blitt leid av Bombardier for
å vise frem både fly og cabin layout.
Det som er den største forskjellen er
cabin design og layout.Den er helt ny,
med nye overhead bins og LED lys over
alt. Gasper systemet er også forbedret.
Det er også en del modifikasjoner.
Flight deck er det samme. Motor og
propell det samme. Ettersyns intervall(A
og C check) er litt forandret.
Flyet kom til
Torp,fredag 12 juni og dro ned til Paris
den 13 juni.
Flytiden fra Torp til
Paris var 2:10.
Teknisk
data: Motor 2 stk PW150 (2 x 5070SHP)
Max cruise speed: 360 kts/667 km/h
Range: 2404 km
78 pax
Fuel cap: 6575 L
Gratulerer Widerøe,
med en ny tids-epoke
Karbonbremser
til 737NG gir en vektreduksjon på 320kg
i forhold til tradisjonelle bremser. I
følge produsenten vil det gi en
betydelig reduksjon i fuel kostnadene og
Co2 utslippene. Bremsene holder 2200 –
2500 landinger mot ca halvparten på
tradisjonelle bremser.
Dette er gjerne et produkt vi får
jobbe med i tiden fremover. Hvis de
kommer på Norske fly skal det bli en
fornøyelse å slippe å slite på de tunge
bremsene vi har i dag.
Scimitar
propeller til Airbus A400M
transportfly, åtte blader og den
diameteren er heftige saker. Det må vel
være noe av det kraftigste som noen gang
er laget på propellersiden, F50 og Dash
4oo blir ikke mye å sammenligne med.
The
GEnx motoren som skal stå på 787 er et
beist av en motor. Den leverer 50,000
til 75,000 pound thrust. Den har 2
generatorer som begge ligger på core
engine. Fan frame er så ryddig og fin,
ingen gearbox som henger utpå, mens på
core engine skal man ha tungen rett i
munnen for å vite hva som er hva.
Volvo
Aero har utviklet en fan frame i karbon
og titan. Dette vil gi en vektbesparelse
på 20 – 30%
i forhold til en tradisjonell fan
frame. Den er prøvd på motor i
testcelle, bla med ”fan blow out test”
hvor de sprenger ett blad av inne ved
roten for å se om framen tåler de høye
belastningene den blir utsatt for i et
slikt tilfelle. Testen som var vellykket
ble utført i samarbeid med Rolls-Royce
ved deres testlab i Derby.
Flyoppvisningene i år var ikke det helt
store i forhold til tidligere år. Tigre
helikoptret viste seg frem i år også,
se
film her. Ellers var der Airbus, noen
mindre transport og passasjerfly samt
div jagerfly som stort sett lagde mye
støy, etter å ha sett Mikoyan MiG-29OVT
tidligere var det ikke noe spesielt.
Ingen ting å vise på film i alle fall.
UAV fløy for første gang på Paris Air
Show, camcoptret har en diameter på 3m
og overførte bilder til en storskjerm
inne på området. Dët skjer mye på
den fronten så det blir spennende å
følge med fremover.
Det
er virkelig hyggelig at noen vil ta vare
på gamle fly. Breitlings Super Connie
fikk vise seg fram på Paris Airshow,
se film her. Det
er en Lockeed Super Constellation, med
produksjonsnr. 4175. Flyet ble bygget i
1956og ble levert til Military Air
transport Services.
Hun
har flydd for flere grener av USA`s
styrker inntil hun ble pensjonert i
1972. Etter dette har det vært flere
sivile eiere inntil hun ble satt på
bakken i 1984. I 1991 begynte noen å
interessere seg for ”connie” og i 1994
var hun på vingene igjen. Hun er det
eneste flygedyktige eksemplaret i
Europa.
Super Constellation var det første
passasjerflyet med trykkabin. På sine
storhetsdager tok disse flyene 36
passasjerer på flyvning mellom Europa og
Amerika. Jeg tør ikke tenke på
billettprisen, men det var i hvert fall
ikke for folk flest.
Snap
On har laget en datastyrt verktøykasse,
kanskje det beste systemet for
verktøykontroll som er laget til nå. Du
bruker adgangskort med en magnetchip for
å aktivere låsen, så registrerer du
hvilke fly/linje du skal jobbe på så er
kassen åpen. Vertøyet man trenger tas ut
og når kassen lukkes registreres hva som
er tatt ut av kassen med et
digitalkamera. Dette registreres og på
skjermen kan man se hvem som har hva.
Når verktøyet legges på plass
registreres det inn igjen. Dette kan også overføres tråløst til andre pc’er slik at
skiftleder eller andre som har tilgang
kan se om alt verktøy er på plass før
alle går hjem.
Abu
Dhabi kan bli arbeidsledige europeere
sin neste arbeidsplass; vi fikk
informasjon om at de bygger opp til å
bli en virkelig stor heavy maintenance
tilbyder på de fleste Boeing. Unntaket
nå var 747. I tillegg til Airbus sine
319/320/330/340 modeller Lønn og
betingelser er i sedvanlig arabisk stil;
god skattefri lønn med det meste dekket.
Og de bruker både EASA og ICAO
sertifiseringssystemer. Det vil si at de
fleste av oss glir rett inn i systemet.
Det var laget en flott modell av
flyplassen. Hvis dere føler kallet, gå
inn på følgende
www.adat.ae
Og
landet ser ut til å være heldigere stilt
enn sin nabo Dubai; som har blitt hardt
rammet av resesjonen. De har vel en
noe høyere snitt-temperatur enn sommeren
i Norge, men de har et arabisk levesett.
Le
Bourget er et veldig gammelt navn innen
luftfart og har da også et meget
omfattende flymuseum som absolutt er
verdt et besøk. Vi valgte å ta en
god runde her. Det er muligheter for en
god kikk på 747 som står utstilt ute.
Og for de som er i tvil; Concord 001 og
en av de siste operative står også her;
begynnelsen og slutten på det mest
vannvittige og fantastiske
luftfartsprosjekt noensinne. Kanskje,
men bare kanskje, overgått av
måneferden.
Inne i museumet gis det innblikk i de
første historiske luftfartsår. Og vi var
vel enige om at det gikk mange liv tapt
i luftfartens ånd.
Når man ser
på de farkostene mange kastet seg utfor
fjell og hus i, ser man grunnen for
dette. Men for hvert dødsfall lærte de
som så på noe mer; derfor er luftfarten
der vi er i dag.
En egen avdeling for 2.verdens krig
med DC-3 med autentisk lys og lyd fra et
tokt, ga et bilde av den historien.
Når man ser de gamle flyene, ser man
utviklingen; maskinister, navigatører,
telgrafer, sekstant kuppel i skroget
(ikke mange flygere kan bruke den i
dag). Ikke minst kan man se
komponentene, kabler og releer. Når man
tenker på vekta av kun flyet fra den
tida, kan man lure på hva en flybillett
kosta den gangen.
Franske
jagerfly fra Mirage var rikt utstilt,
også her var det mye rart å se. Vi har
vel alle sett på fantasien som var
tilstede på 50- tallet når det gjaldt
ideer og konstruksjoner.
Det var vel
ikke alt som var like vellykket.
Helikoptre
var det flere fasonger av; bildene taler
for seg. Kanskje når man ser det
utenfra, så har det kanskje ikke skjedd
en revolusjonerende utvikling. Den
største må vel kunne sies å være i
cockpit. Uten at vi har detaljkunnskap
her.
Museet
virket ikke helt ferdig enkelte steder
og
jeg vil vel
derfor anbefale de som er interessert i
fly og krigshistorie å besøke Duxford i
England.
Her flys det med
Mustang, Spitfire og andre godbiter,
hele sommeren. NFO vil ta en tur dit.
Kanskje en felles tur for eventuelt
pensjonister hadde vært noe?
Ellers var museet et avbrekk i alt det
”nye”.
|
|
|
Stor motor, men trangt |
|
Ryddig og fin fan frame |
|
|
|
|
|
|
Glasscockpit i helikopter,
forran..... |
|
.........og bak |
|
|
|
|
|
|
Ikke helt samme stil. |
|
Ikke her heller. |
|
|
|
|
|
|
Jagerfly |
|
og transportfly. |
|
|
|
Stor på bakken....... |
|
......og stor i luften |
|
|
|
|
|
|
NFO trenger eget fly..... |
|
...dette kan jo være noe for
oss. |
|
|
|
|
|
|
På museet var det også ting fra
outer space |
|
Raketter og ting. |
Roger Handeland og
Øystein Gjengedal
|