Statens Havarikommisjon
20år.
Publisert: 13.09.09
10.
september var NFO invitert til jubileums
samling med middag på hotell Arena i
Lillestrøm. Statens Havari Kommisjon
feiret seg selv og sitt 20 års jubileum
med en samling fra alle kommisjonene.
Luft, sjø, bane og vei, var alle samlet
med sine representanter. Forhenværende
statsråder og kommisjonsledere var også
med. Og det må vel være første gang at
så mye kompetanse innen samferdsel var
samlet på en plass.
Departementsråd Eva Hildrum hadde
åpningstalen, som inneholdt en del
historiske perspektiv om både kummerlige
kontorforhold og brokete politiske
vedtak, før man har havnet der man er i
dag.
SHT direktør Grete Myhre fortsatte med
en tale som gikk noen tusen år tilbake,
Odyssevs reiser og de ulykker han kom ut
for.
Dette for å sette ulykkene i et
perspektiv; det er ikke en årsak til
noen ulykker. Ledelse og omkringliggende
faktorer var tilstede den gang også.
Analysering av ulykker ble ikke satt i
system før brødrene Wright fikk det til.
Og det er sagt i historien at flyvningen
ikke hadde livets rett, man skulle rett
og slett ikke overleve å fly. Og slik
kunne ikke man ha det. Flyvningen var jo
for publikum, og de måtte jo stole på
fly. Heldigvis gjorde disse tidlige
analysene til at flyvningen ikke ble
forbudt (som så mye annet ble fordi det
var farlig).
Wright brødrene kunne ikke leve med at
man ikke lærte av sine feil, og man sier
nå at de var de første som så behovet
for å analysere hvorfor det gikk galt
(og det gjorde det jo svært ofte i
begynnelsen). I tillegg hadde vel alle
land sine fly ingeniører som konkurrerte
om å få det beste i lufta. Viljen den
gang til å dele sine kunnskaper var vel
heller ikke de største, samt at
internett og e-post var lite utbredt.
I Norge hadde man den første dødsulykke
med jernbane i 1855. man sa da at den
omkomne ikke hadde vist den nødvendige
forsiktighet. Det var altså den døde sin
egen skyld.
SHT sitt mål er å lære publikum
sikkerhetskultur gjennom de
ulykkesrapporter som gis ut.
Man skal utrede forhold som kan
forebygge og unngå ulykker.
Sikkerhetskultur er viktig for både
arbeidsmiljø og fokus!
Filosof Henrik Syse hadde en del
betraktninger på hvordan det er å jobbe
med tragedier og sorg.
Han kalte det Arbeidslykke i ulykkens
landskap.
Hvor viktig det er å vise sin
profesjonalitet gjennom arbeidet;
publikum merker godt forskjellen på
proffer og amatører. Spekulasjoner innen
ulykkes undersøkinger må for all del
unngås.
Man må være nytenkende og våge å tenke
det utenkelige. Dette har vist seg i
flere ulykkesundersøkelser.
I ulykker er det alltid mange tragedier
og alle som har opplevd å møte noen av
disse kan skrive under på at det å være
menneskelig og profesjonell samtidig, er
vanskelig.
Etikk er et godt begrep i flere
sammenhenger innen det menneskelige
perspektivet.
Han fortalte også om en filmen med
basketball kampen og hvor man får i
oppdrag å telle antall gulvsprett på
ballen på det hvite laget. Hvor det så
kommer inn en gorilla midt i bildet i
10-12 sekunder.
Og etterpå er det ingen som har sett den
fordi man har fokusert på kun en ting.
Begrepet; ”there’s a gorilla in the room” ble født her.
Man må altså evne å ha detail kunnskap
og fokus, samt evne å tre ut av rollen
for å se seg selv utenfra av og til. Man
er kanskje ikke så god som man vil ha
det til.
Viktig å sette av tid til å tenke; i en
hektisk periode, sette av tid til en god
pause, med mat (få blodsukkeret opp
igjen). Få ting ned fra kaoset (iallfall
i eget hode). Viktig å tenke på for oss
som jobber nattskift med motorskifter,
understells-skifter og kanskje spesielt
på større jobber som krever flere
involverte og mye engasjement.
SHT Luft hadde en forenklet gjennomgang
av analysene fra helikopter ulykken på
Norne. Som er vist flere ganger før som
et godt eksempel på at det er flere
årsaker til at noe skjer. Og at
tilrådinger etterpå får en umiddelbar
effekt på konstruksjoner og
vedlikeholdsprogram. Rapporten ble den
gang gjenstand for flere endringer på
regler i design.
SHT Bane gikk gjennom den generelle
oppbyggingen og refererte til et godt
samarbeid med jernbaneverket. Også her
la man inn mye positivt tanker rundt det
å komme med konstruktive og dype
analyser, som ikke fokuserer på
enkeltpersoner.
SHT vei tok for seg en bussulykke på
Dovrefjell. Denne kan vel sies å være
den som kanskje kan være viktigst med
tanke på hvor mange selvfølgelighter man
fant i undersøkelsen.
Bussen skled av veien; glatt vei med mye
vind, ikke strødd fordi det blåste for
mye (men ingen fikk vite dette!!!), stor
dobbeldekker buss, ingen vindmåling,
ingen trening i busselskapet for slike
forhold, dårlige rutiner innen enkelte
områder ble avdekket, ingen nødutgang i
nederste etasje, vanskelig å komme ut av
buss, nødhammerene for små og ga ingen
effekt, sikkerhetsbelter ikke brukt.
Etter at rapporten kom ble det innført
piggdekk på bussene, spesielle
kjørekurs, opprettet andre rutiner for
strøing, vindmåling koplet sammen med
glatt vei, tilrådinger for å bruke
tre-punkts seler, flere og lettere
nødutganger.
Alt i alt, er det vel på veiene at vi
kan spare flest liv i samferdselen. Så
slike rapporter ble vist som positivt
for både det rammede busselskapet og
myndighetene.
SHT sjø gikk gjennom en sjark ulykke som
også ga en del aha opplevelser.
Enmanns fiskebåter finnes det enormt
mange av. Og det viste seg at svært
mange av disse ikke er typegodkjent som
yrkesfartøy; kun som fritidsbåt.
Skremmende. Og heller ingen regler for
balanse, vekt og godkjenning når båtene
er under en viss størrelse. Som da er
den størrelsen disse båtene er i (har
det noe med kostnadene for å ha
typegodkjente yrkesfartøy kanskje?).
Iallfall medførte også denne rapporten
en del tilrådinger på både konstruksjon
og regler for disse båtene. Som for
mange av oss har blitt sett på som en
selvfølge.
Det har omkommet mange mennesker i
fiskeryrket uten man har analysert det
som har skjedd.
Sjøforklaringer har vært det eneste. Og
dette har som kjent vært bortimot en
farse. Heldigvis er det slutt på det.
Totalt sett kan vi vel si at samfunnet
og menneskene som jobber med maskiner og
mennesker vil få det bedre med SHT sitt
arbeid inn i fremtiden.
Og hvis alle ulykker kan bidra til at et
menneske i fremtiden ikke vil omkomme på
grunn av SHT sine rapporter og
tilrådinger, vil det være en stor
gevinst og ikke minst et liv for den
familie det gjelder.
Beklageligvis fikk ikke undertegnede
anledning til å delta på festmiddagen
men jeg regner med at den forløp meget
bra og NFO vil med dette ønske SHT med
Grete Myhre i spissen lykke til med
arbeidet inn i fremtiden.
NFO skal gjøre sitt for at dere ikke får
noen flere oppdrag fra flybransjen.
Roger Handeland
.
|