INFO intervjuer Luftfartsdirektør Heine
Richardsen.
Publisert:
24.09.09
INFOs utsendte fikk en hjertelig
velkomst av Luftfartsdirektør Heine
Richardsen ved ankomst til Bodø.
Intervjueren og intervjuobjektet
har lang fartstid sammen både som
flyteknikere, tillitsvalgte og som Chief
Station Engineers i SAS.
Først fikk jeg en liten orientering om
det nye bygget som er under byggestart i
Bodø sentrum. Bygget skal være ferdig om
18 måneder. Da vil alle i
Luftfartstilsynet være samlet under
samme tak. Bygget så flott og skakt ut,
men jeg antar at veggene er rette
innvendig. Det blir selvfølgelig en
lettelse og en gledens dag når lokalene
kan tas i bruk.
- Det er ikke lite du har hatt å ta tak
i Heine, både med flytteprosess,
ansettelse og opplæring av mye nytt
personell, stable ledergruppe og
organisasjon på bena, samt nå også
bygging av nye lokaler.
-
Nei ler Heine. Det har vært mer enn nok
å ta tak i. Ikke bare for meg, men for
alle medarbeiderne i organisasjonen. De
har gjort en kjempejobb. De som kom til
LT og trodde de fikk eget kontor og
kunne se rolig frem til pensjonsalderen
fikk seg nok en overraskelse. Her har
det vært full fart fra dag en.
- Hvordan var det å gå fra en SAS kultur
til et statelig Luftfartstilsyn?
-
Det var en relativ stor overgang. Det blir en helt annen måte å tenke på
når du får tilsynsansvar. I tillegg til
det rent faglige, krever det en annen
type kompetanse. Det tar tid å bli en
god og effektiv byråkrat. Derfor har vi
gjennomført en omfattende skolering på
alt personell hos oss.
- Hvilken utfordring syntes du var
størst da du overtok jobben som
Luftfartsdirektør? -
Den største utfordringen var helt klart
å bygge opp og etablere et nytt
Luftfartstilsyn; et Luftfartstilsyn med
en ny organisasjonsmodell og en ny
ledergruppe. Hele 95 % av arbeidsstokken
er ansatt etter flyttevedtaket og om
ikke det er utfordrende nok, så har vi
fått nye oppgaver i organisasjonen. Det
har krevd en massiv innsats både på
opplæring og fokus på å bygge opp en
kultur alle kunne trives med. Vi måtte
starte fra scratch. Dette var litt mer
enn bare å overta en stilling.
-
Hvor mange ansatte er det i dag i LT?
-
Vi er ca 170 ansatte.
- Hvor mange avdelinger består LT av?
-
Vi er syv avdelinger. Siste skudd på
stammen er security og analyse. I
tillegg holder vi på med å bygge opp
kompetanse på luftfart og miljø, noe som
vil gjøre seg sterkere gjeldene innenfor
luftfarten i tiden som kommer.
-
Hvor stor er flyteknisk avdeling? -
Flyteknisk avdeling består av tre
seksjoner. Part 145. Part 66 og part 20,
og består av 22 dyktige medarbeidere.
- LT blir i stadig større grad underlagt
EU og EASA i Köln. Vil ikke det redusere
behovet for et eget norsk LT? -
Nei. Nasjonale myndigheter skal ivareta
den nasjonale tilsynskontrollen. Det
være seg alt fra registrering av
luftfartøy, kontroll og godkjenning av
vedlikeholdsorganisasjoner, til
utstedelse av personlige sertifikater.
EASA gjør en stor og felles jobb for
alle medlemslandene, når det gjelder
typegodkjenning av nye flytyper. Før
måtte et nytt fly typegodkjennes i hvert
enkelt land. Nå blir det en felles
godkjenning for alle EASA
medlemslandene. Forøvrig deltar vi
aktivt i felles europeisk
regelverksutvikling, standardisering og
harmoniseringsarbeid.
- Blir Norge sett på som en annenrangs
deltager i EASA siden vi ikke er medlem
i EU? Må vi stå på gangen når viktige
beslutninger skal tas? -
Sånn er det absolutt ikke. Vi er med og
har alle rettigheter på lik linje med de
andre EASA medlemslandene. Med ett
unntak: Vi får ikke være med å stemme i
Managment Board. Nå har det kun vært
behov for avstemming der en gang. Det
gjaldt valg av ny avdelingsdirektør. Da
måtte Norge og Island gå på gangen.
Ellers så er vi sidestilt med de andre.
- NFO er igjennom AEI engasjert i EASA.
AEI deltar i
diverse Working Groups.
Hvilket inntrykk har du av AEI og AEI
sitt arbeid, nå som du representerer
myndighetssiden? Blir vi sett på som en
seriøs og ”recognized” organisasjon?
- Aktiv deltakelse fra industrien, både
fra arbeidstaker og arbeidsgiver
er svært viktig i utformingen av de nye
europeiske luftfartsbestemmelsene. AEI
gjør en fin jobb og er anerkjent. Jag
treffer stadig Fred Bruggemann fra AEI.
Ikke minst sparer vi tid på å ha med
aktive deltagere fra industrien. Ellers
blir det fort til at høringsrundene blir
uendelig lange og omfattende. NFO burde
engasjere seg sterkere i det arbeidet
som foregår i Köln. Det er her
fremtidens regelverk legges.
- STK har i dag oppsynet med SAS og SAS
sin virksomhet. I hvor stor grad har
norske LT innsyn og myndighet i SAS
systemet? -
Vi
har godt innsyn gjennom deltagelsen i
OPS-utvalget. OPS-utvalget består av de
tre landenes luftfartsdirektører.
Lederrollen går på omgang. I år er det
Norge som besitter lederrollen i
utvalget. SAS har i Norge for tiden to
AOC`er; en for Norge og en felles med
Sverige og Danmark.
- Hvordan har dere i LT tenkt å regulere
regelverket rundt UAV (Unmanned Air
Vehicle). Da spesielt med tanke på det
tekniske vedlikeholdet? Utdannelse?
Tenker man å legge det tekniske under
allerede eksisterende part 66 og 145?
-
Reguleringen av drift og vedlikehold av
UAV`er vil skje gjennom et felles
regelverk utarbeidet av EASA. Nårtid
disse reguleringene er på plass er litt
usikkert. Dette er et område hvor
veksten har eksplodert. Vi har i disse
dager avsatt i vår organisasjon en
person med spesialfelt UAV. Vi regner
med at denne grenen må styrkes fremover.
- Flyttingen av LT til Bodø resulterte i
at mange sluttet, og mange nye ansatte
måtte rekrutteres. Er dere i dag, 2,5
år, etter flyttingen, på merkene med
skolerte og oppdaterte medarbeidere
innen alle avdelinger? -
Ja
vi er fullt ut bemannet med riktig
kompetanse og engasjerte profesjonelle
medarbeidere. Gjennom auditering av
EASA, ICAO og Eurocontroll har vi fått
svært positive tilbakemeldinger.
Luftfartstilsynet
i Norge ligger godt på merkene og vel så
det.
- Hvordan ser LT ut om 5 år? -
LT
vil i tiden fremover, i tillegg til
nasjonal tilsynskontroll, i større grad
få oppgaven med å ivareta felles
europeiske bestemmelser. Det være seg
flight duty limitations, ATM, flyplass,
security, miljøkrav, felles
sertifikatbestemmelse - og sist, men
ikke minst - økonomisk tilsyn. LT må
dimensjoneres og bygges opp til å kunne
påta seg dette merarbeidet. Dette gjør
at vi må ekspandere noe og at
organisasjonen må geares til å jobbe
over faggrenser.
- Har dere et inkluderende arbeidsmiljø
i LT? -
Det er mitt klare inntrykk at vi har
greid å få til et hyggelig arbeidsmiljø.
Jeg har en tett dialog med de
tillitsvalgte, og sammen staker vi ut
kursen vi ønsker å kjøre.
- Du er, så langt jeg vet, den første
Luftfartsdirektøren i Norge uten
akademisk utdannelse, eller som er
rekruttert fra et flyoperativt miljø.
Har det skapt vanskeligheter for deg?
-
Nei, overhodet ikke – tvert om mange
positive reaksjoner.
- Du har fartstid som fagorganisert og
tillitsvalgt. Hvilken styrke har dette
gitt deg i arbeidet som
Luftfartsdirektør? -
Man får jo godt innblikk i avtaleverket
og kjenner spillereglene. Man har fått
med seg en god og tillitsfull måte å
samarbeide og forhandle på. Det er
forresten forskjell i
forhandlingsmetodikk i sivil og
offentlig sektor, men forskjellene lærer
man seg fort. Perioden som tillitsvalgt
i SAS og også aktiviteten i AEI, var
lærerik. Gjennom arbeidet i AEI fikk man
et godt innblikk i hvordan resten av
verden oppfatter ting og tenker. Det kan
sprike alle veier. Kunsten var å finne
et minste felles multiplum som alle
kunne enes om. Sånn er det i det
internasjonale arbeidet i EASA også.
- Hvilken mulighet har dere i LT for å
påvirke/kontrollere kompetansenivået til
flyteknikere/makanikere i Norge? -
LT
har tilsyn med de forskjellige 147
godkjente skolene i Norge. LT auditerer
og sjekker at skolene holder mål. Når
det gjelder omfang av skolering og
opplæring, kompetansenivåer etc, så
legges reglene for dette i EASA. Ønsker
man å gjøre noe med kompetansekrav og
utdannelse, så går veien gjennom EASA.
- Er det en ting du gjerne vil ta opp
eller få frem til oss flyteknikere? -
Skulle det være noe, så måtte det bli
bruken av konfidensiell rapportering.
Flyteknikere har rapporteringsplikt på
lik linje med piloter og ATC. Sett dere
inn i rapporteringssystemet og bruk det.
Skjemaet finnes på LTs hjemmesider. Er
det noe vi på myndighetssiden tar tak i,
så er det slike rapporter. Systemet er
100 % konfidensielt. Verken bedrift
eller presse får tilgang til disse
rapportene. Ved å rapportere innvilges
amnesti, med mindre det er begått
straffbare handlinger. Analyseavdelingen
i LT analyserer alle rapporter. Jo flere
som rapporter, desto mer nøyaktige blir
analysene. Vi bruker disse i vårt arbeid
med å høyne flysikkerhetsnivået i Norge.
Så måtte INFOs utsendte si takk for seg
for å rekke flyet tilbake til
hovedstaden. Det var utrolig hyggelig
for meg å få intervjue
Luftfartsdirektøren. Vi pratet om mye
annet også, men det kommer ikke på
trykk.
Knut Grønskar
|