|
NFO Tillitsmannskurs 2009.
Publisert:
23.10.09
NFO arrangerte Tillitsmannskurs ved
Quality
Airport
Hotel Gardermoen onsdag 30.september og
torsdag 01.oktober. Det var
kursdeltakere fra både
Widerøe,
SAS og
Norwegian.
Kjell
Paulsen som nettopp gikk av med pensjon
etter vel 40 år i SAS var en av
foreleserne,
og startet onsdags morgen med å
gjennomgå Hovedavtalen til NFO.
Hovedavtalen inngår som første del i
alle tariffavtaler mellom NHO/NHO
Luftfart og NFO.
Denne danner grunnlaget for Flytekniker Overenskomsten som reguler de
fleste
avtale forhold mellom selskapene og NFO medlemmer.
Etter en bedre lunsj fortsatte Kjell med
Flyteknikeroverenskomsten.
Tilslutt var det en rask gjennomgang av
”Guideline For Tillitsvalgte”. Den bør
alle med verv
i NFO ha lett tilgjengelig. Kjell kan
dette inn og ut. Han sper på med noen
gode selvopplevde historier og nyttig
erfaring fra ett langt liv med NFO.
Dette er gull verdt for oss som kommer
etter.
Knut
Grønskar som også kommer fra SAS er
heller ingen ”Skårunge” i NFO
sammenheng.
Nå er han skribent og fotograf i INFO.
Knut avsluttet onsdagen for oss med ett
foredrag om NFO’s historie
som han har fordypet seg i.
NFO har historie helt tilbake til 1938-39, hvor de første teknikerne
samlet seg for å danne AFF,
Autoriserte Flymekanikeres Forening.
Dette var starten, og fortsettelsen har
vært brokete med både medlemskap i LO og
YS.
Men dette ga dyrebar lærdom, og i dag
står NFO sterkt alene
med egen
forhandlingsrett på likt nivå med de store organisasjonene i Norge.
AFF sentralt ble stiftet 7.mai 1975
og bestod av Scandinavian Airlines
System, Braathen`s SAFE, A/S Fred.
Olsens Flyselskap, Widerøe Flyveselskap
A/S og Sterling Airways,
Navne endringen til NFO, Norsk
Flytekniker Organisasjon kom i 1977.
Mye har skjedd opp gjennom årene. Ikke
minst medlemstallene. Fra den spede
begynnelse med noen få ildsjeler til 66
medlemmer i 1952 og nå i 2009 er vi ca
700 medlemmer. Foredraget blir
presentert på gamlemåten via ”overhead”
og Grønskar legger frem lønnstabeller
fra 1950 årene som setter utviklingen i
perspektiv. Ikke minst peker Knut på at
vi har sakket akterut i forhold til
flyverne, i vertfall SAS pilotene.
Tilslutt avslutter Knut med å si at det
opp gjennom årene er enkelt personer i
foreningen som har tatt i et tak og
betydd mye for NFO.
Dag to av tillitsmannskurset er det
Særavtaler og Oppsett som står på
planen.
Roger
Handeland fra Norwegian SVG, som også er
vår Leder i NFO sentralt, hadde tatt på
seg denne oppgaven. I løpet av mange år
som aktivt medlem i NFO med forskjellige
lederverv har Handeland vært med i mange
forhandlinger både lokalt og sentralt.
Denne erfaringen kommer godt med når han
nå peker på viktige detaljer i de
forskjellige protokollene som blir laget
når NFO er i forhandlinger. Det være seg
skiftplan, ferie, tjenestereise, diett
eller sertifikat tillegg med mer.
Han understreker at det er vel så viktig
å lage en detaljert uenighetsprotokoll
når enighet ikke oppnås i forhandlinger.
Imellom protokoller og særavtaler viser
Roger bilder av både
historiske og dagsaktuelle fly fra sin
nye Mac for å live opp presentasjonen.
Handeland er også innom alvorlige og
vanskelige oppgaver i forhold til streik
og hvilke spilleregler man da har å
forholde seg til.
Etter
nok en god lunsj er det Sverre Fjørtoft
fra Widerøe og Bodø som har tatt på seg
oppgaven med å presentere NFO’s
internasjonale arbeid med AEI og EASA.
(Aircraft Engineers International/European Aviation
Safety Agency)
Sverre er medlem av Teknisk utvalg
som har som oppgave å svare på høringer
fra EASA og Luftfartstilsynet, samt
ivareta NFO’s og medlemmenes interesser
iht. flyteknikersertifikat og utdanning.
Fjørtoft starter med en lett gjennomgang
av oppbyggingen av NFO og de
forskjellige komiteene, og hva de
driver. Vi har som kjent Teknisk Utvalg,
Tariff, Studie Utvalget, HMS og INFO
komité.
Videre forteller Sverre om samarbeid og
working
groups
som NFO har med blant annet
NHF-Teknisk komité(Norsk
Helikopteransattes Forening), SFF(Svensk
Flygtekniker Forening),
Luftfartstilsynet og EASA med
forskjellige Workshop/working group.
Han forklarer hvordan regleverket i EASA
blir til gjennom en fastlagt ”Rulemaking
process”,
og Notices of Proposed Amendment (NPA’s)
De som vil vite mer om dette og EASA kan
logge seg på følgende internett adr:
easa.europa.eu.
AEI ble stiftet i Sydney i oktober 1971
av flyteknikerorganisasjoner fra
Australia, UK og India. Hovedkontoret
var da i Sydney. I 1976 fikk AEI dagens
form. Hovedkontoret ble flyttet til
London og NFO gikk inn som medlem.
På 80 tallet økte medlemslandene og AEI
gjennomgikk en organisasjonsutvikling og
kampen om anerkjennelse var i gang.
I løpet av 90 tallet har AEI en fortsatt
jevn økning av medlemsorganisasjoner og
Hovedkvarteret flyttes til Hoofdorp i
Nederland.
AEI består nå av ca 40 medlems-
organisasjoner fra hele verden. ATAC
(AEI Technical Affairs
Committee)diskuterer regelverk og
prosedyrer innen luftfart.
Alle Affilates (medl. organisasjoner)
kan velge sin egen ATAC representant.
Fortiden er det Simon McVeigh fra
Norwegian som er NFO’s representant og
formann i ATAC.
AEI blir styrt
av AEI Executive Board, demokratisk
valgt ved Annual Congress. De har 5-6
møter i året.
AEI Annual Congress blir arrangert i
forskjellige land hvert år. I år ble det
arrangert i Varna i Bulgaria i slutten
av september, og her var NFO
selvfølgelig til stede med flere
representanter avslutter Sverre.
På vegne av Studie utvalget vil jeg
takke våre forelesere for godt
gjennomførte foredrag.
Denne gangen ble Tillitsmannskurset
gjennomført med kun interne krefter og
det fungerte veldig bra. Hvis dette
hørtes interessant ut, fortvil ikke.
Tillitsmannskurs blir arrangert årlig.
Alle kan delta, både nye og gamle
medlemmer.
Trond Hagen
Studieutvalget
|
|
|
|