Nytt fra avdelingene
Publisert: 14.12.09
Nytt fra NFO avd SAS
Lokalforeningen håper man er ferdig med
innskrenkningene. Mer eller mindre
ferdig med utfasing av MD80. Det lages
ny leder org i TRM, skal være på plass
til 1/1-10. Det blir ca 60 c-checker på
GEN (737) samme i STO. Ledelsen vil
holde NG C-checkene i selskapet.
I Norge er nå 240 årsverk borte. Delvis
med perm eller oppsigelser.. Prosessen
er gjennomført mer brutalt i Sverige og
Danmark. TOS er 2 og SVG er 6 stillinger
borte, TRD og BGO er det ingen
endringer. Det er nok jobb til dem som
er igjen. M3 er fortsatt et tung rodd
system. Svenskene har begynt å se på
arbeidstids ordninger. Vi håper det ikke
sprer seg til Norge, da de fleste er
godt fornøyd med slik vi har det nå.
20 MD80 selges til USA til en akseptabel
pris. Utfasingen av 737 classic en
utfordring. Siste MD80 fra storsjekk
ut forleden etter 41 år med disse.
Iberia tar c-checker på MD80. SAS
lokalforening jobber fortsatt for å få
ut kronen fra oppgjøret. Ingen bakke
ansatte har fått den til nå.
Nytt fra NFO avd
Norwegian
Lønnsoppgjør ferdig, 2-2,5% i boks. MCC
ansatt fra 1/1-10. 16 mann + 4
planleggere. Her tapper man kompetanse
fra teknisk drift. Line STO oppe og stå
fra 1/12. Man har fortsatt behov for
teknikere, særlig på GEN. Starter
utfasing av gamle fly neste år. (kanskje
de kommer opp på SAS sin prosentsats av
nyere fly)
AIR BUS rykter går.
Nytt fra NFO avd
Widerøe
Typekurs i
avslutningsfasen, 7 fra dette regner vi
med som nye medlemmer. Det skal fases
inn 6 nye fly. I løpet av 2010 blir det
14 nye stillinger på tech. i BOO.
Årsmøte er avholdt,
styret gjenvalgt. Julebord 12/12. 2 perm
og begynner i LT. Ny base sjef i TOS,
Gunnar Gjelseth. Vil starte en linje 3 i
BOO i 2010. Er satt i gang nye
forhandlinger rundt avtaleverket. Det
blir nå avholdt jevnlige møter med
ledelsen.
Nytt fra AEI
Det jobbes stadig rundt MEL
problematikken. Tord i arbeidsgruppe
145, 022 innleie av personell. Er møte i
helgen i AMS, Tord invitert. Mye
opplysninger ligger på nett sidene til
AEI. AEI mangler fortsatt thrusty B.
Godt og tett samarbeid med EASA.
Særlig Norge, Nederland og Sverige er
aktive. Kongress i Hamburg 22-26 sep.
2010. Det er en kamp rundt diff. kurs og
fulle typekurs. Også en diskusjon rundt
CTS og lignende. Det blir lagd en wg. om
avionics på småfly.
Det arbeides
fortsatt med problematikken rundt
rettsforfølgelse i forbindelse med
ulykker. Just culture er også en
hjertesak.
|