Dagens F-16 skal være på vingene i ti år til, men for at det skal la seg
gjøre må man ha flere teknikere, ifølge sjef for 332-skvadronen Øivind
Gunnerud.
Skal F16-flyene tåle 10 år til i lufta, trengs det atskillig flere teknikere. Det
hevder oberstløytnant Øivind Gunnerud, sjef for 332-skvadronen ved Bodø
hovedflystasjon.
- Vi har alt for få teknikere i dag, og vi kommer til å trenge flere etter hvert som
F16 blir enda eldre, sier han til
Teknisk Ukeblad.
Det er nå 30 år siden Forsvaret gikk til anskaffelse av de F16-flyene som er på vingene i dag. Siden den gang har de blitt kraftig oppgradert.
Gunnerud påpeker at avionikken på de norske maskinene fortsatt er topp moderne, tross sin alder.
- De er på lik linje, om ikke bedre, enn de polske block 50-flyene som er de sist bygde F16. Det er skroget som knirker. Sammen med hydraulikk, drivstofftilførsel, motor og aircondition er det ingen tvil om at man merker at de har vært gjennom 30 års aktiv jobbing, sier skvadronsjefen.
Teknikerne forsvinner til det private
Til ab24 sier Øyvind Gunnerud at årsaken til mangelen på teknikere er todelt. På den ene siden sliter man med rekrutteringen, og på den andre mister man de teknikerne man allerede har til andre arbeidsgivere.
- Det er ikke til å stikke under en stol at våre teknikere er attraktive innen andre markeder. Offshorevirksomheten, som blomstrer langs kysten, er et eksempel på det. Men også flyselskapene, deriblant Widerøe her i Bodø, er en attraktiv arbeidsplass, sier han til ab24.
I det private er lønnen gjerne høyere, men også andre faktorer bidrar til at teknikere forlater Forsvaret.
- Det er ingen hemmelighet at man ikke blir rik av å jobbe i Staten, men momenter som forutsigbarhet og utviklingsmuligheter spiller nok også inn, sier Gunnerud.
Ifølge skvadronsjefen fører teknikermangelen her i Bodø til at arbeidsbelastningen for de man har blir større, og at man til tider ikke klarer å produsere ønskelig flytid.
- Men situasjonen når det gjelder F16 er kompleks, for i tillegg til at vi mangler teknikere sliter vi også med å oppdrive reservedeler, fordi maskinene er såpass gamle. Bremser til disse flyene er ikke akkurat hyllevare, sier han.
Forsøker å rekruttere fremtidens teknikere
Øivind Gunnerud sier at flytreningen som opprettholdes i dag er tilstrekkelig for at pilotene skal være i stand til å løse de oppdrag de blir satt til. Situasjonen kunne imidlertid ha vært bedre.
- Vi nærmer oss nå det punktet hvor vi ikke har mer å gå på. Vi har i dag ikke muligheten til for eksempel å utdanne ti nye jagerpiloter, for vi da ikke vil kunne opprettholde nødvendig treningsmengde.
De nye F35-flyene skal etter planen fases inn i Forsvaret fra 2018. I en periode vil man ha både nye og gamle fly, noe som betyr at de F16-flyene Forsvaret opererer med i dag, skal være på vingene i minst ti år til.
I overgangsfasen vil behovet for teknikere være enda høyere, og Forsvaret har som smått allerede begynt med rekrutteringen til yrket.
- Det er for å imøtekomme det fremtidige behovet at vi for eksempel inviterer skoleelever på såkalte teknikercamper. Dette med å informere om de mulighetene som finnes i Forsvaret er noe vi setter stort fokus på.
- F16 er en høyteknologisk plattform, og F35 er enda bedre. Så her er det spennende muligheter for teknikere i fremtiden, avslutter Øivind Gunnerud..
Avisa Nordland