Så var det tid for å besøke verdens største flyshow. England
(Farnborough) og Frankrike (Le Bourget) alternerer på å ha
dette arrangementet. I år var det England sin tur. Showet
varer en hel uke. De første fem dagene er for bransjefolk og
spesielt inviterte. Flyshowet er for både små og store
operatører innen flybransjen. Hovedmålene i disse tider er
blant annet kostnadseffektive metoder innen flydrift, og
dette er vektlagt i årets utstilling, som er større enn
utstillingen i 2008.
På mandag, selve åpningsdagen var vi
tre NFO`ere med følge,
som troppet opp
med akkrediteringen i orden. Lørdag og
søndag
er det åpent for publikum.
Arrangøren regnet med at det i år ville
være godt over en million besøkende i
løpet av uken. Det er 4
store haller med
innvendig utstilling og en stor utendørs
utstilling,
i tillegg til flyoppvisninger på
4 - 5 timer hver dag.
NFO`S utsendte: R Handeland, K Grønnskar og R Thuv
Hele tre nye flytyper hadde sin første debut på Farnborough.
Boeing 787 Dreamliner. A-400 M, Airbus sitt svar på C130J
Hercules, samt Sukhoi med sin nye og snertne Superjet 100.
Ett passasjerfly med opptil 95 sitteplasser. I tillegg observerte
vi en nybygget Twin Otter, etter at produksjonen av denne flytypen
har blitt tatt opp igjen. Primært som sjøfly, men den vi så hadde
av naturlige årsaker vanlig hjulunderstell.
Sukhoi Superjet-100,
mer info om flyet (ekstern link).
Det store trekkplasteret i år var utvilsomt Boeing sin Dreamliner, B787. Det var første gang flyet var utenfor USA. Flyet ankom søndag
som test-flight ZA003, i nonstop flight fra Seattle. Det er fem 787’er i testflyving nå, og det sjette vil fly i august 2010. Det syvende flyet
ventes levert til All Nippon Airways. I flyets kabin er det installert det nye konseptet Sky Interior med flere nyheter, som for eksempel
elektronisk dimming av kabinvinduene. Sky Interior tilbys også for Boeing 737. 50% av flyet er i kompositt materialer, blant annet er
vingene til Boeing 787 i hel kompositt.
Boeing Dreamliner B787,
mer
info om flyet (ekstern link).
Vi gjorde et hederlig forsøk på å komme om bord i 787’en, men det glapp. Selv om
Dreamlineren er stor, så ble flyet lite i forhold til Superjumboen til Airbus, A380, som sto parkert ved siden av. Det ble fortalt at
Boeing allerede hadde 863 bekreftede bestillinger på Boeing 787. Det meldes at første kunde blir All Nippon Airways, med forventet levering i slutten av
2011, de har bestilt flere fly. Første kunde i Europa blir TUI Travel UK (Thomson Airways). De har bestilt 13 Boeing 787, første
levering forventet i januar 2012. Thomsen Airways sier de vil erstatte sine Boeing 767 fly med de nye Boeing 787 flyene. Boeing sier de har
planer om å tilby 787-9 som vil bli 20 fot lengre enn dagens utgave 787-8. 787-9 vil ha en setekapasitet på mellom 250 og 290
passasjerer, eller 16% mer enn 787-8. Air New Zealand melder at de ønsker å bestille 787-9 for levering høsten 2013.
787`en måtte fort inn i testschedulen sin igjen, og forlot Farnborough allerede tirsdag.
Man blir uvilkårlig slått av hvor stor og omfattende flybransjen har blitt. Kilometer på kilometer med fly og deleleverandører av alle
slag. Dette på tross av at russerne og franskmennene var merkelig anonyme i år. Spesielt på militærsiden. Det er umulig å rekke
over alt på en dag, snaut nok på to.
I mediasenteret fikk vi ny og oppdatert informasjon hver dag om alle nyheter fra samtlige selskaper som var representert på flyshowet.
Airshow betyr flyoppvisninger, og der ble vi ikke skuffet. Først ut var Airbus som fløy en imponerende oppvisning med A-400M. Flyet
fløy første gang i desember i fjor, men det ble ikke spart på kreftene da flyet dro til med en skikkelig avansert oppvisning.
Airbus A400M,
mer info om flyet (ekstern link).
Mindre imponerende var det ikke å se Superjumboen A380 i steep turns. Det digre dyret svingte seg rundt på femøringen inne på
flyplassområdet. Flyet er så stort at inntrykket av fart blir helt feil. Til tider så det ut som det sto stille og skulle stalle ut, imponerende.
Litt uro ble det da flyet skulle taues forbi Dreamlineren, det var kanskje en meters klaring, men ingen gikk ved vingen for å se om det
var klaring.
Airbus A380,
mer info om flyet (ekstern link).
Som tidligere nevnt var ikke russerne tilstede i samme omfang som tidligere. Vi savnet spesielt flyoppvisningen til Sukhoi 29.
Isteden fikk vi en utrolig oppvisning av amerikanernes F22, Raptor. Det var første gang vi så en oppvisning av denne flytypen, det var opprinnelig degsignet som
et rent jagerfly, kontra JSF som er et multirole fly. F-22 gradert og sto ikke på statisk utstilling, men kom flygende fra en flybase
like ved. Motorene på det flyet må være unike, flyet halegled nærmere en kilometer med bra motorpådrag uten at motorene stallet
ut, amazing. Show kan amerikanerne, en entusiastisk, eller mer enn det, amerikaner med Texas aksent kommenterte oppvisningen,
mens all type musikk fra Heavy Metall til lettere klassisk ljomet over høytaleranlegget. Det var faktisk veldig underholdene.
F-22 Raptor,
mer info om flyet (ekstern link).
Underholdene var det også å se aerobatic teamet Blades. Blades er registrert som et flyselskap og kan ta med seg passasjerer i
baksetet på sine acromaskiner. Alle pilotene har tidligere fløyet i Red Arrows. De holdt en fenomenal flott oppvisning.
Vi fikk utrolig nok plass i cockpiten for NFO’s leder Roger Handeland en av dagene. Han fikk en utrolig minnerik flytur sammen med
Blades! Helt utrolig opplevelse!
Blades aerobatic team,
mer info om Blades (ekstern link).
Alenia C-27J Spartan, en frakter med enorme egenskaper i takeoff og landing,
mer info (ekstern link).
På kvelden tok Roger Handeland oss med til en koselig pub langt ute på den engelske landsbygda, i nærheten av Lasham der
Norwegian overhaler sine fly. Puben holdt til i en gammel steinbygning i fra 1760. Lavt under taket og med en enorm innepeis. Her
koste vi oss til uti i de små timer.
Til alle som ikke har vært på Farnborough eller Le Bourget. Unn dere dette en gang i livet. Det er skikkelig gøy og lærerikt. Et godt råd
er å ta med seg hørselvern. Det fantes ikke en ørepropp å oppdrive på hele Farnborough. Da vi stakk fingrene i ørene når støyen ble
for høy, fikk vi spørsmål om hvorfor vi gjorde dette. De var jo der for å høre på støyen. Det var en del av showet fikk vi fortalt. Vi syntes
allikevel at det var greit å ha igjen litt hørsel når vi kom hjem.
Flere bilder kommer!
Knut Grønnskar
Rune Thuv
Roger Handeland