Quantas A380 engine fail
Publisert: 23.12.10
Granskningen etter motorhavariet på Quantas A380 i Singapore, viser at
motorhavariet skyldes en produksjonsfeil på et oljerør i turbinseksjonen.
Røret skal være borret opp innvendig fordi det skal tres utenpå en kobling.
Denne oppborringen var borret eksentrisk,og da ble det for tynt i den ene
siden og sprakk. Dette førte til en oljelekasje, som igjen førte til en intern
brann i lagerområdet på turbinenseksjonen, og turbindisken sepparete og
kom ut gjennom motorcowlingen.
Det var 4. november i år at en Airbus A380 tilhørende Quantas fikk problemer
Deler av turbindisken som ble funnet på Batam
over øya Batam i Indonesia. Flyet tok av fra Singapore med kurs for Sydney,
kort tid etter avgang smalt det kraftig i flyet, og motor nr. 2 stoppet.
Kort tid etter landet flyet trygt igjen i Singapore. Deler fra intermediate turbinedisk
gikk gjennom vingen og skadet flere systemer. Hydraulikkrør ble kappet
og wiring til motor nr. 1 ble skadet, dette førte til at flygeren etter
landing hadde problemer med å få stoppet motor nr. 1. Det ble også hull i to fueltanker.
Røret som sprakk
Les den midlertidige raporten fra den australske flyhavarikomisjonen her.
Jan-Kristian Hansen