Quantas A380 engine fail
Publisert: 23.12.10
Granskningen etter motorhavariet på Quantas A380 i Singapore, viser at motorhavariet skyldes en produksjonsfeil på et oljerør i turbinseksjonen. Røret skal være borret opp innvendig fordi det skal tres utenpå en kobling. Denne oppborringen var borret eksentrisk,og da ble det for tynt i den ene siden og sprakk. Dette førte til en oljelekasje, som igjen førte til en intern brann i lagerområdet på turbinenseksjonen, og turbindisken sepparete og kom ut gjennom motorcowlingen.
Havaret turbindisk
Det var 4. november i år at en Airbus A380 tilhørende Quantas fikk problemer       Deler av turbindisken som ble funnet på Batam
over øya Batam i Indonesia. Flyet tok av fra Singapore med kurs for Sydney,
kort tid etter avgang smalt det kraftig i flyet, og motor nr. 2 stoppet. Kort tid etter landet flyet trygt igjen i Singapore. Deler fra intermediate turbinedisk gikk gjennom vingen og skadet flere systemer. Hydraulikkrør ble kappet og wiring til motor nr. 1 ble skadet, dette førte til at flygeren etter landing hadde problemer med å få stoppet motor nr. 1. Det ble også hull i to fueltanker.


Røret som sprakk

Les den midlertidige raporten fra den australske flyhavarikomisjonen her.

Jan-Kristian Hansen