UAS konferanse 24. november, i Oslo
24. november avholdt UAS Norway
konferansen UAS Nordic 2010. Som navnet
tilsier handlet konferansen om UAS -
Unmanned Aircraft System, i militære
sammenhenger kalt droner.
Undertegnede stilte på kort varsel på
konferansen med en følelse av å være
litt uforberedt, men jeg flyr modellfly
og er flytekniker så det burde være
nok til å kunne være med på en
eventuell diskusjon.
Det var et tett program, med lite plass
til spørsmål. Det som er litt
interessant er at de ikke har kommet
så langt som jeg trodde.
UAV fra Robot aviation
Selskapet Robot aviation kom med en
½ skala Canard modell. Fullsize
modellen blir 7.55m, 50kg nyttelast, den
er bygget etter Jar 22 reglene for
seilfly/motorglider for sikkerhets skyld.
På spørsmål om de forventet teknisk
kontroll av flyet på lik linje med småfly
eller seilfly, var det ingen av de
tilstedeværende som forventet det. Reglene er ikke klare, og Peter van Blyenburgh, President UVS International mente at Norge nå
kunne føre an i utviklingen av regelverket.
Vi var også ønsket som deltagere av UAS Norway og Luftfartstilsynet(LT) i den videre prosessen framover. LT har ikke uendelig med
ressurser, selv om de har ansatte med vid erfaring innen luftfart, som også inkluderer modellflygere (Noen er litt hekta på ting som
beveger seg i lufta på hobbybasis også). Morten Raustein fra LT jobber med et draft til UAS regler, NFO vil holde kontakten slik at vi
får den informasjonen vi trenger, og eventuelt komme med innspill av teknisk karakter underveis i prosessen.
De ønsket tydeligvis vår deltakelse som ressurspersoner. Usikker på hva resultatet kan bli, men når farkosten kan komme opp i 150
kg i take off vekt, må man forvente noen regler. Det var lite tekniske tanker om luftdyktighet, vedlikeholds rutiner, holdninger o.s.v.
Undertegnede passet på å skrive litt om det på evalueringen etter møtet. Disse momentene er litt tidlig i prosessen, siden de
grunnleggende reglene rundt flygingen ikke er klare enda, men undertegnede synes vel at noe burde vært klart innen luftdyktighet, vedlikehold og
holdninger før man slapp dem ut i det ”frie” luftrom. Skal bli spennende å følge med i utviklingen framover.
Morten Raustein som representant fra LT ga uttrykk for at de var litt skeptisk/usikker på holdingene til ”UAS flygerne/ byggerne” som
kommer rett fra gutterommet uten noen form for kjennskap til luftfarten. Nå er de i god dialog med de kjente ”operatørene” og har
hatt flere flygninger som er godkjent igjennom LT.
Smartplanes viste en liten og enkel flygende vinge, som ikke ville gjøre større skade enn en måke. Enkel, robust og sikker i bruk,
med mange muligheter.
Smartplane med røde vingetipper, Robot aviation i bakkgrunnen.
Norut brukte Cryowing UAS platform i sin forskning
nordpå. Vingespennet er på 5m og vekt rundt 50 kg. Et
rimelig og miljøvennlig alternativ.
AnsuR Technologies viste litt om bildeoverførsel fra UAS til
Bakke kontroll.
Neste konferanse holdes av UAS Norway den 15.
november 2011 på Oslo kongressenter.
Luftfartskonferansen i februar er neste mulighet til å
diskutere, og høre om utviklingen av regelverket.
Ønsker du å lese mer om konferansen og se foilene så
går du inn på
UAS Norways sider.
Microdrones, med bildeoverføring, fra Ansur Technologies
Andreas Sundt