Paris Air Show 2011
Publisert: 26.06.2011


Det 49. Paris Airshow startet mandag 20. juni og ble avsluttet søndag 26. juni. Det arrangeres på Le Bourget flyplass mellom Paris og Charles De Gaule flyplass.
Paris Airshow er verdens største flybransjemesse med mer enn 2100 utstillere. 140 luftfartøyer utstillt og 42 som fløy oppvisning.
A380 nose
Mandag tom. fredag var bransjedager,
mens det var åpent for alle lørdag og
søndag. NFOs utsendete var tilstede
tirsdag og onsdag.
For undertegnedes del var
oppvisningen til Airbus A380 det mest
imponerende, å se et så svært fly
manuvrere som en Cessna 172 var
helt utrolig. A380 fikk en uheldig start på
showet. Etter at flyet ankom Le Bourget
og takset på en taksebane, traff den
ene vingetippen et bygg, og ble revet av.       Nesen på Airbus A380, store dimensjoner.
Flyet var et av testflyene tilhørende Airbus,
heldigvis for dem hadde de en A380 klar for levering til Korean Air som de leide tilbake og stillte ut. Korean A380en fly oppvisning mandag og tirsdag, onsdag hadde Airbus en testmaskin på plass som fløy oppvisningen. På bildet under kan man se hvor bratt A380en klatret ut etter take-off. De fire Engine Alliance GP7270 motorene er ratet til 70 000 Lbs thrust hver, til sammenligning har hver motor på en 737-800 en thrust på 27,300 Lbs. Airbus A380 i climb Airbus A380-800 i climb

Det mest oppsiktsvekkende på showet må ha vært Eurocopter X3,et ekspirimentelt luftfartøy fra helikopter fabrikken Eurocopter. Det er basert på Eurocopter Dauphins skrog, men det har ingen halerotor! I stedet har det en propell på hver side. I forhold til et normalt helikopter kan det holde høyere hastighet, under testing har fløyet i 240 knop over tid, til sammenligning er Eurocopter Dauphins maks hastighet 150 knop. Den gjeldende verdensrekord for helikopter er på 216 knop, og ble satt av en spesielt modifisert Westland Lynx i 1986.
Eurocopter X3
Eurocopter X3.

Beriev Aircraft Company stilte med noe så sjeldent som en moderne flybåt, med turbofan motorer. Den hadde sin første flight i 1998. Som pasasjerfly kan det ta opptil 72 passasjerer og som fraktfly kan det laste 7500 kg, men det mest relevante bruksområdet er nok brannslukking. Som brannfly kan det ta 12 000 liter vann, som den kan laste inn på 14 sekunder i fart på vann. For tiden blir det vurdert av franske myndigheter for innkjøp som brannslukningsfly. Mer om BE-200 fra Wikipedia. Beriev 202
Berev BE-200

Airbus sitt militære transportfly A400M var utstillt, egentlig skulle det ha flyet oppvisning, men på grunn av motorproblemer ble det bare static display. Flyet hadde sin første flytur 11. desember 2009, og forventes å komme i opprativ drift i 2013, sterkt forsinket. Mer om Airbus A400M fra Wikipedia. A400M og A380-800
Airbus to giganter, A400M og A380-800


Mer fra Paris Airshow kommer.

Jan-Kristian Hansen
NFO INFO komitè