Det 49. Paris Airshow startet mandag 20. juni
og ble avsluttet søndag 26. juni. Det
arrangeres på Le Bourget flyplass
mellom Paris og Charles De Gaule
flyplass.
Paris Airshow er verdens største
flybransjemesse med mer enn 2100
utstillere. 140 luftfartøyer utstillt og 42
som fløy oppvisning.
Mandag tom. fredag var bransjedager,
mens det var åpent for alle lørdag og
søndag. NFOs utsendete var tilstede
tirsdag og onsdag.
For undertegnedes del var
oppvisningen til Airbus A380 det mest
imponerende, å se et så svært fly
manuvrere som en Cessna 172 var
helt utrolig. A380 fikk en uheldig start på
showet. Etter at flyet ankom Le Bourget
og takset på en taksebane, traff den
ene vingetippen et bygg, og ble revet av.
Nesen på Airbus A380, store dimensjoner.
Flyet var et av testflyene tilhørende Airbus,
heldigvis for dem hadde de en A380 klar for levering til Korean Air som de leide tilbake og
stillte ut. Korean A380en fly oppvisning mandag og tirsdag, onsdag hadde Airbus en testmaskin på plass som fløy oppvisningen. På
bildet under kan man se hvor bratt A380en klatret ut etter take-off. De fire
Engine Alliance GP7270 motorene er ratet til 70 000 Lbs thrust
hver, til sammenligning har hver motor på en 737-800 en thrust på 27,300 Lbs.
Airbus A380-800 i climb
Det mest oppsiktsvekkende på showet må ha vært Eurocopter X3,et ekspirimentelt luftfartøy fra helikopter fabrikken Eurocopter. Det
er basert på Eurocopter Dauphins skrog, men det har ingen halerotor! I stedet har det en propell på hver side. I forhold til et normalt
helikopter kan det holde høyere hastighet, under testing har fløyet i 240 knop over tid, til sammenligning er Eurocopter Dauphins
maks hastighet 150 knop. Den gjeldende verdensrekord for helikopter er på 216 knop, og ble satt av en spesielt modifisert
Westland Lynx i 1986.
Eurocopter X3.
Beriev Aircraft Company stilte med noe så sjeldent som en moderne flybåt, med turbofan motorer. Den hadde sin første flight i 1998.
Som pasasjerfly kan det ta opptil 72 passasjerer og som fraktfly kan det laste 7500 kg, men det mest relevante bruksområdet er nok
brannslukking. Som brannfly kan det ta 12 000 liter vann, som den kan laste inn på 14 sekunder i fart på vann. For tiden blir det
vurdert av franske myndigheter for innkjøp som brannslukningsfly.
Mer om BE-200 fra
Wikipedia.
Berev BE-200
Airbus sitt militære transportfly A400M var utstillt, egentlig skulle det ha flyet oppvisning, men på grunn av motorproblemer ble det
bare static display. Flyet hadde sin første flytur 11. desember 2009, og forventes å komme i opprativ drift i 2013, sterkt forsinket.
Mer om Airbus A400M fra Wikipedia.
Airbus to giganter, A400M og A380-800
Mer fra Paris Airshow kommer.
Jan-Kristian Hansen
NFO INFO komitè