Som det ble skrevet i oppsumerings artikkelen fra Paris Airshow,
jobber Boeing med sitt svar konkurenten Airbus sin nye narrow body
model. 30. august lanserte Boeing sin nye 737 MAX, en vidreføring av
737NG serien, men med nye motorer, CFM International LEAP-1B.
Boeing lover at fuelforbruk som skal
være 10-12% lavere enn dagens 737NG
og at flyets totale driftskostnader skal
være 7% lavere enn A320 NEO.37
MAX kommmer i de samme størrelsene
som 737NG, bortsett fra 737-600
størrelsen som kuttes ut pga. lave
salgstall, de nye modellene heter 737
MAX 7, 737 MAX 8 og 737 MAX 9.
CFM International LEAP-1B motoren er
ikke en geared fan motor, slik som Pratt
Boeing 737 MAX.
Foto: Boeing
& Whitney PW1100G Pure Power
motoren til A320 NEO,sammenlignet med PW har CFM flere turbintrinn og opererer med høyere
trykk for å kunne drive en stor fan uten gear. Sammenlignet med CFM 56-7B motorene som driver dagens 737NG har Leap 1B
motorene større fan diameter og høyere bypass ratio. Leap 1B kommer sannsynligvis med fan diameter på 167cm eller 173cm og
et bypassratio på 10:1, CFM 56-7B har fan 155cm diameter og bypass ratio på 5,1-5,5:1.
CFM International LEAP-1B har kompositt fan blader.
You Tube video fra Boeing som
presenterer 737 MAX.
Boeings egen presentasjons side.
CFM Internationals side om Leap motorene
Jan-Kristian Hansen
NFO INFO komitè