Onsdag 5. oktober startet årets AEI kongress i Istanbul, i Tyrkia. TALTA
- Turkish Airlines er vertskap. NFO som er selvfølgelig representert
som en av medlemsorganisasjonene.Et av hovedtemaene i år er
outsourcing av vedlikehold, og manglende kontroll med det. Et økende
antall hendelser relatert til vedlikehold understreker viktigheten av
dette temaet.
AEI kongressen avholdes årlig, og er "årsmøtet" i AEI - Aircraft Engineers International. Medlemsorganiasjonene bytter på å være
vertskap, i fjor var det Vereinigung Luftfahrt E.V. og Berufsverband Prüfer Von Luftfahrtgerät i Tyskland. Til neste år holdes
kongressen på Malta. Mer om AEI kan leses i artikkelen fra
fjordårets kongress, og på
AEIs nettsider.
Et annet viktig tema som også ble tatt opp på fjordårets kongress, er enkelte nasjonale luftfartsmyndigheters manglende vilje til å ta
tak i flyselskap som ikke følger EASA`s regelverk. I 2011 har EU tatt tak i dette, og i april i år publiserte EU komisjonen sterk kritikk av
det tyske luftfartstilsynet LBA, og at EASA har startet granskning av LBA. Dette ble publisert i forbindelse med EUs svarteliste over
flyselskaper som ikke får operere innenfor EU/EØS området. Hele svartelisten, med kritikken av LBA kan leses
her.
Et tema som stadig kommer opp er flyselskapenes stadige forsøk på å undrgrave og svekke flyteknikerens sertifikater og rettigheter,
for å styre teknikeren til å ta avgjørelser som tar mer hennsyn til økonomi enn flysikkerhet.
Mer kan leses i
AEIs pressemelding som kom ut i forkant av kongressen.
Mer fra kongressen kommer i senere artikkel.
Jan-Kristian Hansen
Leder INFO komitèen
Norsk Flytekniker Organisasjon