Boeings B787 Dreamliner har de
siste dagene vært på Gardermoen som en del av sin
global Dream Tour.
Dette er en ren pr/demonstrasjonstur
for Boeings kunder og leverandører.
Flyet kom 1. mai etter å ha vært en
uke på London's Heathrow Airport.
Til Norge kom Dreamlineren siden Norwegian
har bestillt 6 stk Dreamlinere.
Det var den 3. Dreamlineren som noen
gang fly, flight test flyet ZA003, som
var på besøk på Gardermoen. Etter å ha
blitt brukt til flight testing, har kabinen
blitt ominnredet til pasasjerkonfigurasjon
for å brukes til demonstrasjonsfly. De to
første testmaskinene ZA001 og ZA002
er allerde pensjonert, og vil aldri mer fly.
ZA003 vil ikke bli solgt, Boeing vil
beholde den.
Economy class
kabinen, med Sky interior som simulerer himmelen, på
forskjellige tider
av døgnet, ved hjelp av led belysning som skifter
farge og intensitet
Kabinvinduene har elektronisk dimming, passajerene kan selv stille om de skal være "normale" eller dimmes mørke, vinduene kan
også styres sentralt av cabin crew. Dimmingen er montert innenfor et normalt kabin vindu, det er en form for væske/gel mellom to
glassplater som reagerer på strøm, og ut i fra hvor mye strøm som går gjennom vil gelen bli lysere eller mørkere.
Dreamliner cockpiten, litt større skjermer enn ellers.
Cockpit har blandt annet integrert electronic flight bag.
Dreamlineren er første pasasjerfly som kommer med elektriske bremser, det er fortsatt bremsedisker, men disse blir elektrisk
aktuert istedenfor hydraulisk.
Motor og understell, chevrons, sagtaggene bak på cowlingen skal redusere støy.
Rolls-Royce Trent 1000 med opptil 74 000 Lbs thrust. Den har elektrisk starter-generator som leverer 0,5MW elektrisitet, og ingen
bleed air uttak.
Boeing 787 Dreamliner, dette bildet er fra Paris Airshow 2011
Under til venstre: Luftintaket på Rolls-Royce Trent 1000
Under til høyre: Dreamlineren har større kabinvinduer enn andreflytyper, bildet viser størelsen på kabin vinduene på Dreamlineren i
forhold til kabinvinduene på Airbus A380.
Foto: Sveinung Petterson og Kristin Steinsdottir Lillerud