NFO på facebook
Dreamliner på Gardermoen
Publisert: 04.05.2012
Boeings B787 Dreamliner har de siste dagene vært på Gardermoen som en del av sin global Dream Tour.
Dette er en ren pr/demonstrasjonstur for Boeings kunder og leverandører. Flyet kom 1. mai etter å ha vært en uke på London's Heathrow Airport.

Til Norge kom Dreamlineren siden Norwegian har bestillt 6 stk Dreamlinere.

Boeing 787 Dreamliner cabin

Det var den 3. Dreamlineren som noen
gang fly, flight test flyet ZA003, som
var på besøk på Gardermoen. Etter å ha
blitt brukt til flight testing, har kabinen
blitt ominnredet til pasasjerkonfigurasjon
for å brukes til demonstrasjonsfly. De to
første testmaskinene ZA001 og ZA002
er allerde pensjonert, og vil aldri mer fly.
ZA003 vil ikke bli solgt, Boeing vil
beholde den.
                                                                      Economy class kabinen, med Sky interior som  simulerer himmelen, på forskjellige tider
                                                                      av døgnet, ved hjelp av led belysning som skifter farge og intensitet


Dimmede kabinvinduer
Kabinvinduene har elektronisk dimming, passajerene kan selv stille om de skal være "normale" eller dimmes mørke, vinduene kan også styres sentralt av cabin crew. Dimmingen er montert innenfor et normalt kabin vindu, det er en form for væske/gel mellom to glassplater som reagerer på strøm, og ut i fra hvor mye strøm som går gjennom vil gelen bli lysere eller mørkere.

787 cockpit
Dreamliner cockpiten, litt større skjermer enn ellers.

Cockpit m electronic flight bag
Cockpit har blandt annet integrert electronic flight bag.

Hjul og bremser
Dreamlineren er første pasasjerfly som kommer med elektriske bremser, det er fortsatt bremsedisker, men disse blir elektrisk aktuert istedenfor hydraulisk.

Motor og understell
Motor og understell, chevrons, sagtaggene bak på cowlingen skal redusere støy.

Rolls-Royce Tren1000
Rolls-Royce Trent 1000 med opptil 74 000 Lbs thrust. Den har elektrisk starter-generator som leverer 0,5MW elektrisitet, og ingen bleed air uttak.

787 external
Boeing 787 Dreamliner, dette bildet er fra Paris Airshow 2011

Under til venstre: Luftintaket på Rolls-Royce Trent 1000
Under til høyre: Dreamlineren har større kabinvinduer enn andreflytyper, bildet viser størelsen på kabin vinduene på Dreamlineren i forhold til kabinvinduene på Airbus A380.


Rolls-Royce Trent 1000 fan Cabin window vs A380


































Foto: Sveinung Petterson og Kristin Steinsdottir Lillerud