En spansk domstol har frafalt tiltalen mot to flyteknikere, etter ulykken
med en MD82 fra Spanair 20. august 2008. Ulykken i Madrid kostet 154
mennesker livet. Flyet stallet ut og styrtet rett etter take-off, flyet tok av
uten at flap var satt. Take-off warning på flyet fungerte ikke, og varslet
dermed ikke om feil take-off konfigurasjon.
Før take-off hadde teknikerene utført en MEL-prosedyre for å deaktivere
heating på ram air temprature(RAT)/(total air temprature) probe, ved å trekke
heater sikring. Heating på RAT skal kun være aktiv med flyet airborne, her
hadde heating vært på on-ground og forårsaket feilindikasjon. I hennhold til MEL kan RAT heating deaktiveres med å trekke
sikringen.
I følge den ofisielle granskingsraporten etter ulykken kan feil i in-ground sensing kan ha forårsaket at heating av RAT
probe var på on-ground. Samme relè som skal slå på RAT probe heat i luften slår av take-off warning i luften.
Dermed kan feilen som gjorde at med RAT probe heating var på på bakken også ha gjort at take-off warning ikke virket.
I følge granskningsraporten kan det ikke fastslås med sikkerhet at dette var årsaken til take-off warning ikke virket, men at det var
sannsynlig.
Teknikerene utførte MEL maintenance prossedyre for failed RAT heating etter boka.
Flyet tok av uten flap satt og stallet rett etter take-off, flygerne identifisrte ikke stall warning og håndterte ikke stall korrekt.
Flyteknikerne som utførte MEL prosedyren ble tiltalt etter ulykken fordi påtalemyndighten mente de var medskyldig i ulykken, ved at
de ikke identifisrte at take-off warning ikke virket.
19. september fastslo en spansk domstol at at flygerne var skyld i ulykken, og tiltalen mot flyteknikerne ble frafalt.
Se også
pressemelding fra AEI.
For flere detaljer om ulykken og granskningen, se les den
offisielle raporten(på engelsk).
Jan-Kristian Hansen
Leder NFO INFO komitè