Etter hendelsene med batteriene i Boeing 787-8 Dreamliner, i Boston 7. januar og 16.
januar i Takamatsu, utstedte FAA en
Emergency AD note. Det kreves
modifikasjon av batterisystemet før flyene kan brukes igjen, dermed
ble amerikansk registrerte 787-8(United Airlines) groundet med
myndighetspålegg.
EASA har adoptert AD noten, så de 2 787-8 (LOT sine) som er registret
i Europa er også groundet etter krav fra myndighetene.
Flyselskapene med 787-8 som ikke er
regulert av FAA eller EASA (Qatar Airways,
Ethiopian Airlines, Air India og LAN i
Chile) har selv valgt å grounde sine
787-8.
De japanske selskapene All Nippon
Airways og Japan Airlines som ble
rammet av hendelsene valgte å grounde sine fly før AD noten kom.
Dermed står samtlige 50 787-8 som er levert på bakken.
Liste over leverte 787.
Boeing har også kunngjort at de inntil videre stopper leveransene av 787.
Battery location, og bilder
av brent batteri fra hendelsen i Japan.
I Boston 7. januar var det startbatteri til APU, plassert i rear EE bay bak center wing som tok fyr, og i Japan var det main battery i fwd
EE bay, begge batterier er av samme type.
Litiumionebatterieene som tok fyr i 787-8 har en kapasitet på 75 Ah og veier 28,5 kg. Til sammenligning veier et "vanlig" nikkel
cadmium flybatteri på 40 Ah rundt 37 kg.
Mer om batteriene hos
Teknisk Ukeblad.
Og for de spesielt intereserte,
datablad på battaricellene.
Boeing 787 er første airliner som har litiumionebatterier, og det er første airliner siden 1979 der hele flåten har blitt groundet.
Brent
main battery fra hendelsen i Japan og uskadd APU batteri sammen.
Oppdatering 25. januar 2013
NTSB kunngjorde at de ikke har utelukket noe enda etter den første brannen, i en JAL 787-8 i Boston 7. januar.
Men batteriet hadde tegn til kortslutning og thermal runaway.
NTSB utrykker også bekymring for at systemet rundt batteriet ikke klarer å hindre dette.
Power Point presentasjon av etterforskningen.
Les
NTSB`s kunngjøring, med oversikt over hva som har vært gjort og når.