Flere aviser bringer i dag et intervju med Bjørn Kjos hvor han henger ut
vår leder i NFO, Roger Handeland, og påstår at han ikke har ”filla
peiling på fly”. Det provoserer samtlige flyteknikere i hele Norge.
Jeg trodde ikke mine egne øyne. Bjørn Kjos er i ferd med å dele
klovnestempelet med Mike O`Leary i Ryan Air. Først kritiserer han
en ansatt for
å ha uttalt seg til pressen og truer med oppsigelse, for så selv å gå til pressen
og omtale samme personalsak. Ifølge
Norwegian sin personaldirektør, uttaler
ikke Norwegian seg om personalsaker offentlig. Når det er sagt, så skjønner vi
godt hvorfor
Norwegian sin advokat trakk saken mot Roger og ikke engang ville
skrive under på noe møtereferat.
Knut Grønskar
Vi som kjenner Roger vet at han er en særdeles oppegående flytekniker, som Norwegian i flere tilfeller har brukt som selskapet ”field representativ”. Dvs. selskapets ansvarlig for oppfølging og mottak av nye fly og utfasing av gamle. Ikke alle er betrodd denne stillingen. Da må du må faktisk ha peiling på fly.
Alle som har et minimum av kunnskap om luftfart vet at det er en risiko å være ”Launch customer” for nye flytyper. Alle nye fly, sivile som militære, har barnesykdommer. Det ser ut til at Bjørn Kjos ikke har tatt høyde for dette. Å legge opp et ruteprogram hvor flyene scheduleres til å henge i lufta 18 timer i døgnet er å be om trøbbel. Når du i tillegg ikke har noe back-up fly og ingen avtaler med andre flysselkap, så er kjører du deg selv med åpne øyne ut i deep shit. Boeing må ta sin del av skylden, men Bjørn Kjos må også svare for en forferdelig dårlig planlegging og dårlige tekniske kunnskaper.
Knut Grønnskar
Airworthiness Review Inspector