Vil først takke Luftfartstilsynet ved Marit Kvarum og Tor O. Iversen. De
sørget for et bra program, som flere fra luftfartsnæringen burde delta på, innkludert politikernes
samferdselsrådgivere. Det
viktigste sett fra NFO sitt ståsted er å lære noe nytt, treffe andre
aktører og skape kontakt. Slik at vi sammen kan sikre norsk luftfart gode arbeidsvilkår.
Det er også hyggelig å treffe folk fra
Samferdselsdepartementet, jeg synes
det er synd at ikke flere fra den siden
møter opp. De har
mange
kunnskapsrike ansatte som holder en
stø kurs uavhengig av politikerne. Selv
om vi ikke nødvendigvis er enig i sakene
de
jobber med. I dagens medier har
enkelte politikere havnet i søkelyset pga.
kontakter fra tidligere jobb, men jeg spør
meg nå litt selv
hjelper det med ½ års
”karantene” før de stuper inn i et lobby
firma. De er ikke så glemske at alle
kontaktene de fikk i politikken
plutselig
forsvant.
Eurocontrol i Brussel var et utrolig stille med tanke på alle
flybevegelsene de administrerer.
Eurocontrol omfatter EU, minus Estland, i illegg til: Norge,
Sveits,Ukraina, Moldova, Armenia, Albania og alle land i det tidligere
Jugoslavia. Alle flightplans i landene som er med i
Eurocontrolsamarbeidet skal godkjennes av Eurocontrol før flyet kan ta
av. Eurocontrol har oversikt over alle restriksjoner og ”trafikkregler”
i luftrommet, slik som bestemte luftkoridorer med forskjellig høyde i
forskjellige retninger, områder stengt for trafikk pga. militær
aktivitet osv. I tillegg styrer de at det ikke blir for mange flyvninger
i noen enkelt sektor for å unngå forsinkelser, blir det planlagt for
mange flygninger gjennom et område blir fligtplanen endret før den
sendes tilbake. De kan også regulere med slot tider for å unngå for
mange fly i et område på en gang. Det er i snitt litt over 26 000 flighter som skal godkjennes pr. dag. Ca 88% av disse godkjennes elektronisk, de resterende må sjekkes manuelt,
noen blir endret og så godkjent eller så sendes de tilbake til flyoperatøren med forslag om endringer.¨
Det jeg
la merke til var hvor stor plass de hadde rundt seg, med flere ”grupper". Det skaper så klart mindre forstyrrelser mellom
medarbeiderne, HMS i praksis, ikke noe bøttekott der nei. Data teknikerne som sørget for driften av rommet satt der også, slik at
responstiden er rask ved feilretting.
Dag to ble vi ønske velkommen av ambassadør Atle Leikvoll i Norway House, som han av forstålige grunner er stolt av. Olav Grimsbo
som er transportråden ved den norske EU delegasjonen, fortalte at hovedoppgaven er å representere regjeringen, fange opp hva
som foregår og rapportere, være et talerør for norske interesser, formidle posisjoner, informere til ulike brukergrupper. De hadde også fått
en ny person å forholde seg til, med europaminister Vidar Helgesen. Det er muligens på tide at regjeringen satser på Norge i
Europa. Da snakker ikke jeg om å melde oss inn, men å sette fokus på norske interesser i Europa. Luftfartstilsynet burde også
deltatt i Workgroups i forbindelse med regelverksendringer i luftfarten. Regjeringen må satse på luftfarten om vi skal ha en
bærekraftig norsk luftfart.
Vi besøkte også den svenske transportråden Jacob Calmeyer som ga et innblikk i regelendringer. Og hvor mye tid som ble brukt på
det, enkelte ganger ble alt bare lagt til side og puttet i en skuff etter 2 år. Regel endringer er en tålmodighets prøve,
noe vi i NFO
også opplever i Norge og internasjonalt igjennom AEI.
Tilbake i Norway House fortalte Øyvind Hallquist om European Aviation Safety
System, og Olivier Ferrante fortalte om lærdom etter
ulykker, ulykkes og hendelses etterforskning. Det siste fikk jeg dessverre ikke med meg pga flyavgangen og jeg skulle gjerne ha
spurt Olivier hvordan de så på Helios og Spanair ulykkene, og følgene for de ansatte som ble straffeforfulgt.
En representant for den norske EU-delegasjonen har skrevet en
artikkel, hvor blant annet undertegnede ble intervjuet.
Luftfartstilsynets
linker
til presentasjonene fra turen.
Andreas Sundt
Teknisk Utvalg
Norsk Flytekniker Organisasjon