Av advokat og partner Thomas B. Svendsen
Dette var tema på frokostseminar hos Advokatfirma Storeng, Beck & Due Lund.
Det er umulig å ikke legge merke til: Vi lever i en digital verden.
Den teknologiske utviklingen innebærer en økning i nye digitale virkemidler
som kan brukes i arbeidslivet til å løse arbeidsoppgaver på en potensielt mer
kostnadsbesparende, effektiv, fleksibel og ikke minst ny og spennende måte.
Bruk av smarttelefoner og nettbrett, sosiale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn, GPS og biometriske data som fingeravtrykk
til bruk i autentiseringsløsninger er alle eksempler på slike virkemidler som allerede en stund har vært en del av arbeidsgiveres og
arbeidstakeres potensielle virkemidler – og som tas i bruk i stadig større grad. HR må som følge av dette forholde seg til en stadig
mer digital hverdag, og mer er i vente. Hvis du er HR-ansvarlig og ikke vet hva Cloud Computing (nettskytjenester) eller BYOD betyr,
er det antakeligvis på tide å ta frem iPad'en og google dette, slik at du er forberedt når IT-ansvarlig eller økonomiansvarlig
argumenterer for hvor effektivt, fleksibelt og kostnadsbesparende en eventuell innføring av dette vil være i din virksomhet.
Den nye digitale arbeidshverdagen for stadig flere virksomheter reiser en rekke utfordringer. Den digitale virkeligheten er ofte i seg
selv vanskelig å trenge inn i. Når dette møter jussens virkelighet og virksomhetens behov for å kunne sikre seg mot å komme i
ansvar og havne i konflikt med ansatte, tillitsvalgte, leverandører, kunder eller offentlige myndigheter er kompleksiteten komplett.
Hvorvidt og på hvilken måte nye digitale arbeidsverktøy bør tas i bruk må søkes løst gjennom et tett samarbeid mellom
virksomhetens økonomiansvarlige, IT-ansvarlige, systemeiere, internrevisjon og jurister – og med HR i førersetet med hensyn til
strategisk beslutningstakning. Å overlate til IT-ansvarlig, økonomiansvarlige, systemeiere eller jurister alene å ta slike beslutninger
vil være å fraskrive seg ansvar for en stadig større del av oppgavene knyttet til god personalforvaltning.
En avklaring av de rettslige spørsmålene som reises ved bruk av nye digitale virkemidler i arbeidslivet vil naturlig nok være på plass
først en god stund etter at slike virkemidler er ”allemannseie”. Personopplysningsforskriftens regler om arbeidsgivers innsyn i
arbeidstakers e-post og digitalt utstyr som er stilt til arbeidstakers disposisjon illustrerer dette. Til tross for at arbeidslivet forholdsvis
lenge har benyttet seg av datamaskiner, og e-post som det klart mest foretrukne verktøy for skriftlig kommunikasjon, trådte klare
regler om arbeidsgivers rett til innsyn i dette først i kraft den 1. mars 2009. Frem til dette var spørsmålet advokatmat som også endte
i rettssystemet.
Også på andre områder har det skjedd prinsipielle avklaringer. Den 31. januar 2013 avsa Høyesterett dom i den såkalte ”GPS-
saken”. Saken omhandlet et renovasjonsselskap som hadde innført et navigasjonssystem i søppelbilene. Det ble sendt
informasjon om hvilke søppeldunker bilen hadde vært ved, til hvilket tidspunkt og hvordan tømmingsoppdraget ble utført til en sentral
som skulle benytte informasjonen til administrative formål. Dataene ble imidlertid senere også koblet sammen med timelistene fra
ansatte, idet virksomheten fattet mistanke om at minst en av sjåførene hadde krevd for mye overtid. Mistanken ble bekreftet av
dataene fra navigasjonssystemet og arbeidstakeren ble sagt opp. Høyesterett fant at arbeidsgivers bruk av dataene fra
navigasjonssystemet i oppsigelsessaken var i strid med forbudet i personopplysingsloven § 11 første ledd bokstav c om gjenbruk
av personopplysninger til uforenelige formål, så lenge arbeidstakers samtykke til dette ikke var innhentet. Høyesterett tilkjente likevel
ikke arbeidstaker erstatning for arbeidsgivers overtredelse og henviste til at Datatilsynet bør gi overtredelsesgebyr i slike saker.
Visse avklaringer har også skjedd i forhold til arbeidsgiveres bruk av nettskytjenester. Den 21. september 2012 sendte Datatilsynet
brev til Narvik og Moss kommune om bruk av nettskytjenestene Microsoft Office 365 og Google Apps. Datatilsynet åpnet for bruk av
slike tjenester, men uttalte at visse forutsetninger da må være på plass. Det må for det første gjennomføres grundige risiko- og
sårbarhetsanalyser i forkant der virksomheten må spørre seg selv om hva som kan gå galt og hvilke følger dette i så fall kan få.
Selskapene må for det andre ha en tilfredsstillende databehandleravtale som er i tråd med norsk regelverk, sørge for at
leverandørens generelle personvernerklæring ikke går utover denne og at kravene i databehandleravtalen følges av leverandøren.
For det tredje må bruken av nettskytjenester jevnlig revideres, i praksis ved at en tiltrodd tredjepart gjennomfører en
sikkerhetsrevisjon på vegne av kommunen og sikrer at databehandleravtalen følges. For det fjerde må selskapet ha oversikt over i
hvilket land dataene blir lagret og sørge for at slik overføring av data til utlandet er i samsvar med personopplysningslovens regler.
Det er i dag forbundet med forholdsvis liten økonomisk risiko å ikke ta ordentlig på alvor de personvernrettslige problemstillingene
som bruk av nye digitale virkemidler reiser. Dette kan imidlertid bli ganske annerledes i en ikke alt for fjern fremtid. Domstolene kan
for det første komme til å tilkjenne erstatning i en del tilfeller der arbeidsgiver ikke behandler arbeidstakeres personopplysninger i
samsvar med personopplysningsloven. Høyesteretts manglende tilkjenning av dette i GPS-saken skyldtes at domstolen fant det
støtende å tilkjenne erstatning til en arbeidstaker som hadde brutt sine arbeidsplikter og krevd urettmessig overtidsbetaling. Det kan
for eksempel med tyngde hevdes at resultatet bør bli annerledes dersom en arbeidsgiver ulovlig gjenbruker personopplysninger om
for eksempel de ansattes sykefravær ved nedbemanning eller dersom digitale personopplysninger kommer på avveie i forbindelse
med et hackerangrep der virksomheten ikke har tatt informasjonssikkerhet på alvor.
En annen utvikling det er viktig å være klar over er at det i EU nå jobbes med et forslag til en ny personvernforordning som skal
erstatte personverndirektivet som den norske personvernloven bygger på. Dersom forordningen trer i kraft vil også norske
personvernregler endres. I det gjeldende forslaget til personvernforordningen skal tilsynsmyndighetene (i Norge Datatilsynet) ilegge
overtredelsesgebyr på opptil 1 million Euro eller 2 prosent av virksomhetens årlige omsetning på verdensbasis ved brudd på
personvernforordningens bestemmelser. Hvis forslaget blir til en realitet er det ikke vanskelig å forestille seg at store og
mellomstore virksomheter kommer til å ha et betydelig høyere fokus på personvernrettslige problemstillinger i tiden fremover.