NFO på facebook
Mer fra Farnborough International Airshow
Publisert: 21.08.2014
Det var ikke bare Boeing og Airbus som solgte fly under Farnborough International Airshow.
Bombardier skulle etter planen, for første gang vise frem sin nye CS100  internasjonalt, på Farnborough.
CS100 hadde jomfruturen 16.september i fjor, og skal etter mange forsinkelser nå i trafikk hos Braathens eide Malmø Aviation, som er launch customer, i slutten av 2015. CS100 tar 110 passasjerer og CS300 tar 135 som standard, med tettere seat pitch(30") opp i 150.




Et motorhavari som også skadet
skroget på en av testmaskinene gjorde
at den ikke kom. Det var spenning til
årsaken, og det ble spekulert i om det
hadde noe med det nye geared fan
systemet på PW1500G motoren å gjøre.
Geared fan betyr at fan turtallet er gearet
ned med en gaerbox, istedenfor å være
direkte koblet til lavtryksturbinen som på
vanlige fan motorer. Dermed kan man ha
en fan med større diameter uten at
pereferihastigheten blir for høy.
for å redusere fan turtallet. Til
Bombardier og P&W sin lettelse viste det
seg å ikke være direkte relatert til geared
fan. Det viste seg at lavtrykksturbinen
hadde havarert etter feil med
oljesystemet.
Bombardier inngikk avtaler på 74 fly,
hvorav 66 var på CS100 og CS300.

Embraer ingikk avtaler på 88 fly i sin
E-jet E2 familie, pluss 50 obsjoner.          Boeing viste frem Boeing 787-9, Dreamliner, den mellomste i 787 familien, den er ennå
E-jet E2 er en videreutvikling av dagens   ikke i komersiell trafikk, men de første eksemplarene er overlevert flyselskaper. Air New . famile av E-jet, E2 har samme                   Zealand mottok den første tidligere i sommer. Den tar rundt 280 passasjerer, mens 787-8 motorserie som Bombardier CS                som allerede er i drift tar rundt 240. 787-10 som er planlagt levert fra 2018 skal ta rundt
serien, Pratt & Whitney PW1000G              325.
geared fan serien,forøvrig samme
familie som et av alternativene på Airbus A320 NEO serien. I Embraer E-jet E2 familien består av E175-E2 som tar 88 pax, E190-E2 tar 106 pax og E195-E2 tar 132 pax, dette med 30" seat pitch.

På turboprop markedet leder ATR 42-600 og ATR 72-600 soleklart over Bombardier Q400. ATR motok ordre på 94 ATR under showet, Bombardier fikk bare ordre på 8 Q400.
ATR hadde ved slutten av showet rundt 400 fly i bestilling totalt, mens Bombardier har 60.
Bombardier har siden i fjor forhandlet med Rostec om et samarbeid der de skal bygge Q400 i Rusland, for det russiske markedet. Dette skyldes at Russland har høy importtoll på turbopropfly med mer enn 70 seter for å beskytte egne fabrikanter, så høy at ingen selskap vil kjøpe utenlandske fly til Russland De har allerede intensjonasvtaler over 100 fly hvis det blir noe av produksjonen i Russland. Disse forhandlingene har stoppet opp pga. uroen etter nedskytingen av Malaysia Airlines flyet over Ukraina.

Video av Airbus A400M
Militært transportfly, kan laste max 37 tonn, til samenligning kan C130 Hercules ta rundt 20 tonn.


Video av Queen of The Sky, Airbus A380


Video av Airbus A350
Airbus A350-900, dette er det første medlemmet i A350 WXB familien. Typen hadde jomfrutur 14. juni i fjor, og skal settest i trafikk senere i år hos Quatar Airways som er launch customer. A350-900 tar 315 passasjerer i 2 klasse konfigurasjon, senere kommer A350-1000 som tar 369 passasjerer i 2 klasser og A350-800 som tar 276 i 2 klasser. Til sammenligning tar Boeing 787-8 Dreamliner, 787 modellen som til nå har vært i drift, 296 passasjerer i 2 klasse konfigurasjon. A350-900 er den mest populære A350 modellen med 539 bestillinger, mot 189 på A350-1000 og bare 28 på A350-800, flere kunder har omgjort sine order fra -800 til de større A350-900 og -1000, og det har bare blitt færre ordre på -800, så få at det spekuleres i at Airbus vil droppe A350-800. På Farnborough ble 4 A350 bestillt.