Årets "nyhet" er Bombardier C-Series,
dette er første gang Bombardier viser
den frem på er stort internasjonalt show.
Planen var at den skulle debutere på
Farnborough
i fjor, men et motorhavari
som skadet en av testmaskinene. Det
krevede re-degsign av oljesystemet på
Pratt & Whitney PW1500G geared fan
(gearbox melllom turbin
og fan for å
redusere hastigheten på fan pga. stor
dia).
Som mange andre nye flytyper er den
sterkt forsinket, CS100 fløy første gang
16. september 2013 og CS300
27.
februar 2015. Braathens eide Malmø
Aviation skulle være launch customer på
CS100, da kontrakten ble inngått i juni
2011 skulle var det antatt at første fly
skulle leveres i
2013, ved jomfruturen for
CS100 var planen at første fly skulle
leveres i 2015, i mars i år ble det
anonsert ny forsinkelse til tidlig 2016. Malmø Aviation trakk seg som
launch customer pga. forinkelsne, nå er det Swiss som er launch customer. Air Baltic er launch customer for CS300 som skal leveres ca 6 mnd. etter første CS100.
CS100 tar 125 pax i 1 klasse, med tett seat pitch.
CS300 tar 125 pax i 1 klasse, med tett seat pitch.
Video av flight display