Den danske Havarikomisjonen kom nylig med rapporten etter at begge motorene på en ATR 42-500 stoppet i luften. Hendelsen skjedde 19.mars i år på tur fra Esbjerg til Billund i Danmark, flyet tilhører
det litauiske Danu Oro Transportas(DOT), et datterselskap av danske Danish Air Transport(DAT).
Da flyet passerte 1000 fot etter take-off fikk de flame out i høyre motor og den
stoppet, flygerne forsøkte å starte motoren igjen uten hell, og bestemte seg for
å
fortsette til Billund på en motor. På siste del av innflygninngen til Billund så
flygerne at torque på vestre motor ramlet til 0, de førte power lever frem uten at
det hjalp, samtidig hørte
de høye smell fra motoren, cabin crew raporterte at
det var brann i venstre motor og flygerne utløste brannflaskene til motoren,
etter dette ble det ikke observert flammer.
Kort tid etter dette landet de på
rullebanen uten motorkraft.
Etterforskningen viste at høyre wingtank var tom selv om fuel indikatorviste at
det var 510 kg i tabken , og at høre motor stoppet pga. det. Begge motorene
ble inspisert med bla.
boroskop, høyre motor var helt i orden og fuel systemet
Illustrasjonsfoto
på motoren ble testet uten at det ble funnet feil. Inspeksjonen av venstre motor
fant ingen feil annet enn belegg av sot og lignende inni motoren,
noe undertegnende tolker til at det kan ha vært en engine stall.
Fuel indikatoren i cockpit ble testet uten at det ble funnet feil, fuel probene i høyre tank ble testet, og en av probene hadde for høy kapasitans. Når en ledning inn på proben ble bevegd på endret kapasitansen seg, og
fuel indikasjonen ble korrekt, og viste at tanken var tom. Etter dette klarte ikke komisjonen å få feilen frem igjen, men feilen lå åpenbart i ledningen eller koblingen mot proben.
Hele den forløpige raporten for det som vil lese den.