Mer motorproblemer
Publisert: 12.07.2016
I fjor kom det frem at PW1100G, det ene motoralternativet til Airbus A320 NEO, hadde problemer med ujevn nedkjøling av motoren etter shut down.
Dette fører til at den bøyer seg hvis den står stille mellom 1 og 3 timer. Nå har det kommet frem at CFM sliter med sin CFM Leap 1A som er det andre motorlternativet.
På grunn av lav stallmargin i lavtrykks kompressoren må variable bleed valves bestandig være litt åpen for å hindre stall i kompressoren,
dette vil øke fuel-forbruk og slitasje på motorene inntil dette er fikset. Første A320NEO med CFM motoren skal leveres nå i juli til tyrkiske Pegasus Airlines.
De første CFM Leap 1A med ny lavtrykkskompressor med bla. nye blader skal være klare i midten av 2017.
I juni begynte Pratt & Whittney å levere PW1100G motorer til Airbus A320 NEO hvor bøyningsprobleet skal være fikset. Lufthansa mottok som første operatør A320 NEO i januar i år, etter at Qatar Airways
som egentilg skulle være første flyselskap nektet å ta imot A320 NEO før bøyningsproblemet var fikset.