Berlin Airshow 2008.                               
      

Publisert:
16.06.08


Annet hvert år arrangeres International Luft und Raumfahrtsausstellung i Berlin. Bedre kjent som Berlin Airshow.  Dette arrangementet lever litt i skyggen av storebrødrene
Le Bourget
 og Farnborough, men dekker det meste med sine 1127 utstillere i fra 37 land og et utstillingsområde på 250.000 kvadratmeter.      




Messeområdet befinner seg på den gamle østtyske flyplassen Schoenefeld, som er besluttet skal bli den fells store nye flyplassen for Berlin. Allerede nå var det en merkbar økning i sivil trafikk på flyplassen, noe som til tider stoppet flyoppvisningene i lengre perioder. 

Undertegnede og INFO red. tok turen ned en onsdag morgen, med Norwegian direktefly fra Gardermoen. Ikke skjønner jeg at man kan tjene noe på å selge en tur retur billett til Berlin for 570.- kroner. Det er billigere enn hva jeg måtte ha betalt for stand by billett med SAS. 

Vel fremme på Schoenefeld flyplassen gikk det shuttle bus til stevneområdet. Vi var der på en av dagene som var avsatt til bransje og pressefolk. Det er en fordel å unngå dagene som er åpne for alle. Det blir fort trangt og lange køer.
 

I motsetning til Farnborough, så flys det oppvisninger kontinuerlig hele dagen. Her er det avsatt stor plass til warbirds, og andre gamle klenodier. En høyglanspolert DC6B fløy en fin oppvisning. Motorlyden fra 4 Pratt og Whitney stjernemotorer er verdt å høre på. Messerschmit Me 262, verdens første jetjager var også tilstede. Dessverre fikk vi ikke se den fly oppvisning i år, noe vi fikk for 2 år siden.  

Eller så er det alltid imponerende å se verdens største fly. Airbus A380. Det fløy en fin oppvisning og avsluttet med en low pass. Det ser jo ut som det store dyret ikke flytter seg i det hele tatt, men det gjør det.  

Det var tydelig at helikopterindustrien har gode dager. 3 av fire flyoppvisninger var med helikoptre. Vi fikk se noen utrolige helikopteroppvisninger. Manøvre jeg ikke trodde var mulig å gjøre med et helikopter. Patrouil Swiss, holdt en fin acro oppvisning med 6 F5 Tigers. De fikk ikke lov av de tyske luftfartsmyndighetene til å fly fullt show. Tyskland har jo noen sørgelige erfaringer i fra tidligere flyshow, hvor ting har gått galt. 

Helikopteret NH90, som det norske luftforsvar har bestilt til kystvakten, var også representert. Tyske Luftwaffe hadde mottatt flere og de fløy også en stor formasjon i en fly-by oppvisning. Helikopteret er noe midt imellom Lynx og Sea King. Over 500 bestillinger ligger inne på denne maskinen, og leveringene ligger sånn ca. 5 år etter planen.  

Også i år glimret Boeing med sitt fravær. De satser heller på Farnborough, noe som gjorde Airbus til den store aktøren på Berlin Airshow. For oss flyteknikere er det godt å registrere at vi er ettertraktet vare. Flere selskaper hadde egne stands hvor de ønsket å rekruttere piloter og teknikere. Du kunne i grunn velge å vrake i jobbtilbud. 

Kl.18.00 stengte portene og det bar i shuttle bus tilbake til den gamle sivile terminalen, som bar godt preg av å være bygget etter god russisk byggeskikk. Kl. 23.10 landet Øystein og undertegnede tilbake på Gardermoen, etter en intens og flott flydag i Berlin.

Klikk på bildene under for noen små filmklipp.

A 380 BO105 Akro Tigre Patrouille_Suisse Mi-24 V Hind


 

Knut Grønskar og Øystein Gjengedal (film)