Farnborough 2008.                             
      

Publisert:
04.08.08.


I år ble den 46. flyutstilling(airshow) holdt på Farnborough i England og det er i år 60 års feiring siden stedets første flyutstilling. Farnborough ligger ca 1,5 time sørvest for London. Det var 187 utstillere tilstede på den første flyutstillingen i 1948, mens dette ved årets utstilling er økt til mer enn 1500. NFO deltok i år også og takker SAS Technical Services som sponsor for denne turen!






Opprinnelig ble den første flyutstillingen i 1948 arrangert for det britiske publikum slik at de kunne få se og lære det beste fra britisk flyteknisk industri.  Nå er det en global flyutstilling som dekker den flytekniske utviklingen fra hele kloden. Hele flyindustrien er i år under ett intens spotlight og mye av flyutstillingen gir også et bilde av fremtidens muligheter og retning. Kostnader og miljø er hovedelementene. Årets utstilling på Farnborough er den største flyutstillingen i historien. 

Arrangøren av flyutstillingen fremhever i år at det ikke bare er viktig å se tilbake i tiden, men kanskje er det ikke minst viktig å se fremover for å sikre flyindustriens fremtid og muligheter. Skal man klare dette så må nye flytekniske løsninger og nye materialer videreutvikles. De mer enn 1500 utstillerne viste at de tenker fremover. Flere eksempler ble vist av større komponenter som nå helt og holdent kun lages av bl.a. kompositt. Kompositt benyttes mer og mer da det er et lettere materiale enn de fleste metaller. Teknologien er av ypperste klasse.

Ett veldig godt eksempel på dette er utviklingen av kommende Boeing 787 Dreamliner som blir bygd for fremtiden, hvor effektene blir at kostnadene pr flytime antas å bli mye lavere enn ved dagens fly og det vil i tillegg være miljøbesparende. Boeing hadde store stander og ga mye faglig informasjon om utviklingen av nye fly. De kunne opplyse at de forventet at markedet for nye fly frem til år 2027 antas å være ca 2500 stk regional jets, 19000 stk narrowbody, 6700 stk widebody samt 1000 stk 747 eller av tilsvarende størrelse. 

Asiatiske og østeuropeiske flyprodusenter viste at de også er å regne med i markedet, både innen sivil og militær luftfart. Fra asia er slagordet til Sukoi Civil Aircraft Company "The world's first super regional jet"  for utgaven SSJ-100 superjet. Russiske flymotorfabrikanter er aktive og utvikler egne moderne flymotorer. Det er ca 40 forskjellige selskaper i Russland som er i flymotorindustrien, og av disse er det ca 7 fabrikanter som bygger komplette flymotorer i dag. Det ukrainske selskapet Antonov utvikler flere passasjerfly og de har ønske om å utvikle samarbeidet med andre selskaper ytterligere, og samarbeidet med russisk flyindustri har resultert i Antonov-148-200 som er en nyutviklet versjon for regional trafikk og tar 99 passasjerer . Også russiske Tupolev –204-100 er et moderne passasjerfly som kan ta opptil 210 passasjerer og nye Ilusjin-96-400M med 4 turbofanmotorer er større og kan ta opptil 330 passasjerer. Begge leveres også i moderne cargo-versjoner. Dette er spennende for hele industrien.    

Militære fly var også sterkt tilstede og amerikanske F-35 Lightning II Joint Strike Fighter som har verdens største thrust (for jagerfly) kunne betraktes sammen med demo-versjonen av JAS Gripen. Sett fra et flyteknisk vedlikeholdssystem så har amerikansk militær flyindustri designet og konstruert flyene slik at de har tatt hensyn til gjennomførelsen av vedlikeholdet, og det ser ut til at Lockheed Martin har videreutviklet dette med sin nye jagerfly. Mange andre produsenter nedprioriterer dette på bekostning av bruken av flyene.

Boeings store militærfly C-17, samt siste versjon av C-130J var også utstilt. 






Regional jet produsenten Bombardier har lansert sin CSerie i tillegg til dagens nye Q400 NextGen som tar opptil 80 passasjerer og leveres med 2 stk turbo-prop(PW150A). CSerien vil leveres som CRJ700 NextGen med opptil 78 passasjerer og leveres med 2 stk turbofanmotorer(CF34-8C5B1) og ikke minst versjonen CRJ1000 NextGen som kan ta opptil 100 passasjerer og leveres med 2 stk turbofan(CF34-8C5A1). Det planlegges også en versjon som tidligst kan leveres i år 2013 og denne kan ta 110-149 passasjerer og vil forbruke ca 20% mindre drivstoff enn dagens sammenlignbare flytyper (Airbus 3-serien og Boeing 737-serien).



 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rune Thuv