AIRCRAFT ENGINEER INJURED IN FREAK ACCIDENT.                             
      

Publisert:
24.04.09


 

About our daily working business. It isn’t just passenger safety that insists upon our standards remaining high. Our lives are at risk as well. Our thoughts and wishes go out to the engineer involved and his family.
A Lufthansa Aircraft Engineer
performing maintenance on a City Jet CRJ in Manchester has been seriously injured in a freak accident. It is reported that the Engineer lost his left arm below the elbow and his left leg below the knee when the nose wheel he was inflating exploded. An eyewitness stated that the tyre appeared to be intact after the accident. The UK AAIB are still investigating the cause of the failure of the wheel assembly. This incident is an unfortunate reminder of the dangerous environment within which we go Lufthansa CRJ

 




 

En ulykke som skjedde i England nå nylig minner  meg på Heldal, Nicholaisen, Sætre og  Helgeland, som var lærerne mine på flymekanikerlinja på Sogn videregående skole i 1984-1986

”Dere må huske at det er veldig viktig å stå på siden av dekket under fylling pga faren for at dekk og felg kunne separere, eksplodere. Dette gjelder også når dere skal bytte hjul som er utslitt.  Huske å slippe ut trykket før sentermutteren fjernes.

Denne lærdommen kan det se ut som om glemmes til tider. Må nok sørge for at vi får et tappeverktøy i hjulskift- kassa vår. Hvilke krefter som er i sving har jeg sett resultatene av på et lastebilverksted. Eieren kjøpte et bur  for testing av hjulene etterpå. Det som skjedde var at han fikk en tlf under testingen,  gikk ut av rommet og glemte hjulet som sto med fylleverktøyet på.

På et bakkeutstyrsverksted ble det ved et uhell fylt høytrykks- nitrogen på et traktorhjul, som lå løst i verkstedet. Personen (innleid) som fylte opp hjulet hadde heldigvis flyttet seg for å skru på det andre hjulet på traktoren, og de som gikk forbi eller jobbet der flyttet seg tilfeldig i sekundene før felgen rikosjerte  igjennom verkstedet, knuste porten, og stoppet i en lastebil som fikk ødelagt påbygget sitt. Å se de ødeleggelsene var skremmende, du får en tankevekker som flere burde ta del i.

Dette bør  også nevnes i forbindelse med recurrent training.

Hadde nå i høst et fint kurs om fueltank safety. All ære til instruktøren som kjørte et engasjerende kurs der han brukte en blanding av utskrifter, systemskjemaer, data og god gammeldags lærerrolle. Jeg kan se for meg dette kurset løst kun på pc skjermen, de fleste hadde sovnet før halvgodt løp eller ikke husket noe vesentlig. Ja Svein Tore, dette var bra, så hils sjefen din å si at det er dette, skikkelige gutter og jenter vil ha.

 

Konkurranse for NFO medlemmer, se under:

 

Bildet er en Stevensaero 1919 white sport monoplan i skala 1/12.  

Finn feilene* på bildet. 

”feil” er ikke: legomann, spisebord og lignende. Vi er ute etter det som skjer i jobbsituasjonen her. Hvilke feil har/gjør legomannen.

Vinneren får en premie tilsendt fra HMS etter vårens møte.

HMS komiteen vil trekke en vinner etter 31.mai 2009.

Merk mailen med  hjulskift og sendt til hms@nfo.no

Med vennlig hilsen

Andreas Sundt

HMS leder NFO