Paris Air Show 2011
Publisert: 05.07.2011


Her er mer fra Paris Airshow 2011.
Første artikkel kan leses her.
Første dag kom vi over en artig liten sak, en mini turbofan motor. Price Induction produserer DGEN motor serien, den kommer i to modeller, DGEN 390(bilde) med thrust på 728 pund og DGEN 380 med thrust på 562 pund. Motorene er degsignet for tomotors fly med opptil 6 seter og maks take-off vekt på mellom 1400 og 2150 kg.
Mini turbo fan motor.


Italienska Piaggio Aero stilte ut sin P180
Avanti II, en tomotors turboprop for maks
9 passasjerer. Flyet har både et
spesiellt utseende og unormale
egenskaper for en turboprop. Den har
en maks hastighet på 402 knop, mye
mer enn de fleste andre turbop fly. King
Air 200(turboprop) som brukes
ambulansefly i Norge har en hastighet
på rundt 305 knop, Dash8-Q400 som er
en rask turboprop cruser på maks            Price Induction, DGEN 390
på 360 knop og Boeing 737(jet) cruser
på rundt 445 knop. P180 Avanti II har propeller (propellene står bak motorene, og vingene er helt bak på skroget, i tillegg har flyet et ekstra sett med vinger fremst på skroget. Piaggio Aero, P180 Avanti II Piaggio Aero P180 Avanti II

To kjemper, i hver sin klasse som var utstillt, Lockheed C-5 Galaxy og Boeing CH-47 Chinook fra US Airforce. Flyet(C5) kan laste to M1 Abrams tanks, eller et Chinook helikopter,i vekt kan C-5 ta 122,5 tonn. Flyet er konstruert for last som tar stor plass og kan åpne opp hele nesen. C-5 hadde sine første flight i 1968 og ble bygd frem til 1989. For tiden gjennomgår flåten en stor oppgradering, avionikken moderniseres og de får nye motorer, i tillegg til en del mindre oppgraderinger av resten av flyet. Det forventes at C-5 Galaxy enda vil brukes i opptil 40 år til.
Chinooken kan løfte 12,7 tonn, mer enn maks take-off vekt for Sikorsky S-92, det vanligste helikoptret i nordsjøtrafikk.
Chinook og Galaxy
f.v.: Boeing CH-47 og Lockheed C-5 Galaxy

Boeing var sterkt representert på showet, av sivile fly var de tilstede med: B737-700, B777-200LR, B787 og B747-8, Boeings svar på konkuransen fra Airbus A380. B747-8I hadde sin første flytur 20. mars 2011 og er 4. generasjons B747. Sammenlignet med tidligere B747 er skroget forlenget, og dermed er B747-8I verdens lengste pasasjerfly. Vingene er redsignet og den har nye motorer, General Electrics GEnx, samme motorer som et av alternativene på B787 Dreamliner. B747-8 kommer i to varrianter, B747-8I som er pasasjerversjonen kan ta opptil 467 pasasjerer fordelt på 3 klasser og B747-8F som er cargoversjonen som kan laste 134 tonn. Boeing B737-700 og B747-8I
Boeing B737-700 og B747-I (bak)

En annen stor Boeig var det militære transportflyet C-17 Globemaster III, opprinnelig konstruert av McDonnell Douglas. C-17 Globmaster III ble utviklet fordi US Air Force hadde behov for et transportfly som kune bruke kortere og mer primitive rullebaner enn C-5 Glaxy, og samtidig lastet mer enn C-130 Hercules. C-17 laster 77,5 tonn, C-5 laster 122,5 tonn og C-130 laster 20 tonn. Når det gjelder krav til rullebanelengde ble ikke C-17 ytelse så bra som opprinnelig planlagt. Utviklingen startet på 80-tallet og den hadde sin første flight i 1991. Flyet ble ikke erklært "operational" før i 1995 pga. store tekniske problemer som kom frem under flight testing, i tillegg hadde prosjektet store kostnadsoverskridelser. Flyet bygges nå av Boeing etter at de kjøpte opp McDonnell Douglas i 1997.
C-17 Globemaster.
C-17 Globmaster III


JAS-39 Gripen, mer om flyet fra Wikipedia.

Franske Dassult stilte ut sin tre-motors "long range" business jet Dassult Falcon 7X. Den er en av to tre-motors jet fly som produseres i verden i dag. Dassult Falcon 7X brukes som offisielt presidentfly for frankrikes Nicolas Sarkozy. Dassult Falcon 7X, mer om flyet fra Wikipedia


C-27 Spartan, mer om C-27 fra Wikipedia.

Enda mer fra Paris Airshow kommer i en tredje og siste artikkel senere.


Jan-Kristian Hansen
NFO INFO komitè