Boeing kunngjorde bekreftede
bestillinger på 142 fly til en samlet verdi
på 22 milliarder dollar.
Boeing solgte 45 widebodies, mens
Airbus solgte 29 widebodies.
Bombardier kunngjorde salg av 123 fly
av sin nye CS serie,den nye serien av
narrowbody jetfly som tar opp
konkuransen med de minste i B737 og
A320 seriene. Den kommer i to
modeller, CS100 som tar 110
passasjerer og CS300 som tar 130
passasjerer i standard en klasse
konfigurasjon.
Mer om CS serien
(Ekstern link.
ATR kunngjorde salg av 60 fly.
Våre hjemmlige selskaper SAS og
Norwegian bidro til disse eventyrlige
tallene. SAS kunngjorde bestilling av 30
A320 NEO, småtterier i forhold til Air
Asia som bestillte 200 A320 NEO.
Norwegian kunngjorde bestilling av 15
Boeing B737-800, dermed har
Norwegian totalt bestillt 78 B737-800,
inkludert de som allerde er levert.
Norwegian har også inne bestilling på
5 Boeing 787 Breamliner, hvorav 2 skal
leases fra ILFC.
Bildet til høyre viser den enorme
propellen til Airbus sitt militære
transportfly, Airbus A400M, med
undertegnede for å illustrere den
enorme dimensjonen på propellen.
Propellen er produsert av Hamilton
Sunstrand eide Ratier Figeac, og har
modellbetegnelsen FH386. Den har 8
Hamilton Sunstrand FH386 og Jan-Kristian Hansen
blader og har en diameter på 5,3 meter.
Airbus A320 NEO som var den store
salgssuksessen på Paris Airshow er en
vidreutvikling av dagens Airbus A320.
Hovedforskjellene er en helt ny motor
som skal bruke 11,5% mindre fuel, og
nye vingetipper med sharklets, en ny type
wingtip med winglet, som skal gi 3,5%
reduksjon i fuelforbruk og økt
lasteevne.
De nye
motorene har mye større fan og bybass
ratio enn tidligere fan motorer, det er
dette som gir økt fuel effektivitet. På
grunn av den økte diameteren på fan
må motorene ha geared fan, dvs. at det er
montert en gearboks mellom fan og
turbinen som driver den. Dette skyldes
at fan diameter er så stor at tippene ville
gått i overlydshastighet, hvis fan skulle
ha hatt samme turtall som turbinen som
driver den. Eller så måtte turbinen rotert
så sakte at den hadde blitt inneffektiv.
Pratt & Whitney PW1100G Pure Power og Jan-Kristian Hansen
CFM 56B motor serien som er et av av
motoralternativene på eksisterende
Airbus A320 serie har en fan diameter på 173 cm og bypass ratio på mellom
5,5 og 6,1 til 1. Pratt & Whitney
PW1100G PurePower serien som er et av to alternativer til A320 NEO, har fan med diameter på 205cm og et bypass ratio på 12 til 1.
Det andre alternativet er CFM International sin LEAP-X(ikke geares fan). CFM56-7 serien som driver Boeing 737-600/700/800 har fan med diameter
på 155cm, og er i samme område på skyvekraft. I forhold til dagens motorer med samme skyvekraft har de nye motorene en svær
fan som bildet illustrerer.
Pratt & Whitneys`s egen side om PW1100G PurePower
Airbus side om A320 NEO
Boeing kunngjorde 20. juli, 1 måned etter Paris Airshow, at de planlegge en "re-engined" 737NG som svar på A320 NEO, og at
American Airlines som første kunde har bestillt 100 av dem. De skal begynne å levere dem i slutten av 2016 eller begynnelsen av
2017. "Re-engined" innebærer at B737 vil bli levert med en geared fan motor. På grunn av B737 er lavere på understellene enn A320
kan de ikke sette på en motor med like stor fan som på A320 NEO. Hvilken motor som blir valgt og hvor stor fan er ikke offentliggjort.
Det har vært spekulert i at Boeing vil forlenge nose gear for å gi økt bakkeklaring og dermed plass til en motor med større fan, men
dette er ikke bekreftet.
Boeing B787 Dreamliner
Takket være hjelp fra Norwegian fikk en av NFOs utsendte komme ombord i Dreamlineren får å se og ta bilder.
Cockpiten i B787 Dreamliner, vi ser den har en tradsisjonell stikke, og det ser ut som et tradisjonelt fly bortsett fra større skjermer.
Et til bilde fra cockpiten, legg merke til flyplasskartet på den ene skjermen.
Cabin på B787 Dreamliner, dette er en testmaskin som vi kan se av alt utstyret i kabinen.
Jan-Kristian Hansen
NFO INFO komitè