EWIS har jo vært mye i vinden de senere årene, med god grunn. Der kan det skje ting man ikke kan tenke seg. En Boeing 767 ombygd til fraktfly, tilhørende det amerikanske selskapet ABX Air, tok fyr på flyplassen i San Francisco 28. juni 2008.
Mellom cockpit og lasterommet på dette fraktflyet var det et lite område med gally, toalett og 3 seter for “pasasjerer”, kalt supernumerary compartment som går fra og med fwd. entry door og frem til cockpitvegg. Det var i dette området brannen startet.
Flygerne holdt på med prestart checklist da de hørte et “poff” og deretter en “veselyd”, sekunder senere startet lavatory smoke detector og en brannklokke. Styrmannen går bak for å sjekke, han konkluderer raskt med at de har brann, en STOR brann. Flygerne varsler ATC og evakuerer gjennom cockpit vinduene, da de måtte gjennom supernumerary compartment for å nå de vanlige dørene. Brannmannskapene var på plass etter 4 minutter, da var det ikke mulig å åpne dørene på grunn av brannskader på dør mekanismene. Brannen ble slukket 25 min etter at første brannbil var på plass, ved å fylle skum gjennom hullene brannen hadde skapt i skroget over supernumerary compartment.
Etterforskningen viser at brannen startet i supernumerary compartment, i oksygen systemet til de 3 “passasjer setene” i supernumerary compartment. Dette sytemet ble installert da flyet ble ombygd til fraktfly, maskene får oksygen fra en egen flaske, montert sammen med den originale flasken som leverer til cockpit maskene. Disse er montert under cockpit. Fra oksygen flasken til maskene føres oksygenet hovedsakelig i rustfrie stålrør, rett før holderen til maskene er det en PVC slange forsterket med en innvendig stålspiral, det var i denne slangen brannen startet. På et punkt mellom flasken og slangen har en harness kommet i kontakt med stålrøret med oksygen, til slutt har det blitt gnagd hull på isolasjonen. Strøm fra en ledning i harness har gått over i oksygen røret og til jord gjennom mask stowage box, via stålspiralen i PVC slangen. Denne spiralen har blitt varm pga. strømmen og antennt selve slangen, husk her er det 100% oksygen, så det brenner godt. Lyden flygerne hørte var da slangen sprakk og anntennte, det var så varmt at røret med 90 graders bøy(se bilde) før mask stowage box smeltet. Branne spredte seg RASKT til omgivelsne.
Tilsvarende slanger ble brukt i original installasjoner av oksygen system i Boeings fly, og hos andre flyprodusenter. Boeing fikk i 1997, og før det, rapporter fra operatører om oksygenlekasjer fra tilsvarende slanger i 737 og 757, pga. gnag mellom ledninger og oksygen rør, som førte til varmgang i stålspiralen i slangen da strømmen gikk til jord via denne, men dette hadde ikke ført til brann. Boeing utstedte en service bulletin på utskifting av slike slanger i 1999, men denne var ikke mandatory. Alle fly levert fra Boeing fra og med midten av 1999 har slanger der stålspiraen er elektrisk isolert fra koblingene i hver ende, og dermed ikke elektrisk ledene.
De som vil lese mer, kan les den komplette rapporten fra NTSB her.
Jan-Krisian Hansen
INFO redaktør