Widerøes nye jetfly

Test
Foto: Kim Vanvik

Embraer E190-E2 er et nytt jetfly Widerøe fikk gleden av å være launch costumer på. Det er det første flyet i E-Jet E2 serien til Embraer, som er en serie med tomotors jetfly i forskjellige størrelser. E2 er arvtagerne etter de opprinnelige E-Jet-flyene som ble lansert tidlig på 2000-tallet. Widerøe har inngått kontrakt på levering av tre fly, med opsjon på ytterligere 12.

Embraer er en brasiliansk flyprodusent som produserer fly til både sivile og militære formål. De er den tredje største sivile flyprodusenten i verden etter Airbus og Boeing. De to andre flyene i E2-serien er E175-E2 og storebroren E195-E2. E175 er planlagt i drift 2021, mens den første E195 ble tatt i bruk september i år av det brasilianske selskapet Azul. Widerøe foretok første kommersielle flight med det nye flyet 24. april 2018. Det nye jetflyet kan i forhold til det opprinnelige E190, skryte av samme setekapasitet, men lavere forbruk av drivstoff, lengre rekkevidde, mindre støy og lavere vedlikeholdskostnader. Flyet leveres i litt forskjellige konfigurasjoner og Widerøe har gått for versjonen med 114 seter.

Mye av flyets effektivitet skriver seg fra de nye PW1000-motorene fra Pratt&Whitney, en motorserie som har vært i kommersiell drift i bare to år. I Widerøes fly står modellen PW1900G. Fra Pratt&Whitneys side hevdes det at PW1000-motorene bruker 16% mindre fuel og er opp til 75% mindre støyende enn forrige generasjons motorer. PW1900G har et svært høyt bypass-ratio og det kan sees på det store innsuget. Indre diameter i innsuget er faktisk nært to meter. Ellers er store deler av flyet redesignet i forhold til forrige modell og flyet har fått nye vinger med høyt sideforhold, nytt understell, fjerde generasjons fly-by-wire, og det er gjort andre aerodynamiske forbedringer. Alt dette har gjort at E2 er over 17% mer effektivt i forhold til forrige generasjon.

De første teknikerne fra Widerøe fikk sin sertifisering på E2 etter gjennomført kurs i Brasil. Verdens første gyldige Part 66 AML på E2 tilhører en NFO-tekniker i Widerøe. I et selskap som frem til nå bare har flydd og vedlikeholdt små propellfly, har introduksjonen av E2 vært et spennende prosjekt for de mange involverte.


Kjappe fakta:

Max takeoff vekt: 56 400 kg
Max payload: 13 080 kg
Max cruisehastighet: Mach 0,82
Rekkevidde: Ca. 5300 km
Lengde: 36,3 meter
Vingespenn: 33,7 meter