Årets Aerospace Maintenance competition – AMC – er over for denne gang!
Vi hadde en helt fantasisk opplevelse her i Chicago, og en utrolig hard konkurranse, hvor vi endte opp med andreplass i vår kategori General Aviation. I tillegg fikk vi beste tid på event 14 med feilsøking av Thrust Reverser.
Konkurransen går over 2 dager hvor deltakerne konkurrerer alene, eller i team på 2 eller 3 stk. I år var det hele 27 eventer (listet opp nederst), som dekket alt fra låsing til feilsøking av systemer. Hvert event har en makstid på 15min, men tiden som ble brukt varierte veldig. Noen event tok under 5min, mens andre var det vanskelig å fullføre før tiden var over.
Lagene konkurrerte i 5 forskjellige kategorier
- Commercial Aviation
- General Aviation
- Military
- MRO/OEM
- School
Vi deltok i kategorien General aviation, da vi i år hadde en representant fra NHF med på laget. Ifjor deltok vi i Commercial Aviation, den største kategorien foruten Skolelagene.
AMC er en del av MRO Americas, som er en stor messe og begivenhet for reparasjon, vedlikehold og overhaling innen kommersiell luftfart. Messen er den største samlingen i verden, med aktører og delegater fra alle områder innenfor luftfarten.
I år er andre gang AEI sender lag til konkurransen, med Chris Burleigh fra ALALEA i front som lagleder og trener. AEI består av nasjonale medlemsorganisasjoner fra hele verden, og det gjenspeiler også vårt lag, med deltakere fra Portugal, Sverige, Amerika og Norge. Vi var det eneste laget med deltakere fra forskjellige land.
Orientering
Første dag startet med en bli-kjent-runde av konkurranseområdet, og en gjennomgang av eventene sammen. Foruten en liten sammenkomst kvelden før, var dette første gang alle fikk satt seg ned sammen og gått gjennom eventene de skal konkurrere i. I forkant av konkurransen har de kun hatt teamsmøter og kommunikasjon over mail. På disse møtene ble det diskutert hvilken kompetanse de forskjellige deltakerne har, og hvem som skulle utføre de forskjellige eventene.
Lagsammensetning i år var:
- Fredrik Glorvigsmoen, NFO
- Marius Halseth, NHF
- Emil Medelberg, SFF
- Cameron Lampley, AMFA
- Pedro Lopes, SITEMA
- Julie Konstanse Olsen, NFO (Reserve)
Klokken 16.00 var det klart for orientering. John Goglia, en av grunnleggerne av AMC, åpnet årets konkurranse med noen veldig inspirerende ord. Han var veldig stolt og glad for å kunne annonsere at i år er konkurransen større enn noensinne med 90 lag som skal være med å konkurrere mot hverandre. I år er det også rekord i antall kvinner som har deltatt, med hele seks rene kvinnelag, og første år med et militært kvinnelag. Videre kom alle dommerne opp på scenen og presenterte eventene, ga noen tips og triks, og gikk gjennom hvordan poengsystemet funket. Hvert event blir vurdert på tid, hvor man kan få ekstra poeng på utførelse og ekstraoppgaver.
Etter orienteringen gikk vi sammen med ALAEA sitt lag for en felles middag. Det ble en tidlig kveld for å roe litt ned og gjøre seg klar for morgen.
Konkurransen
Første dag av konkurransen var litt nervepirrende for alle sammen, og det tok litt tid å bli vant til denne måten å konkurrere på. Eventene gikk veldig bra og vi fikk mye positiv tilbakemelding fra dommerne, som syntes vi var veldig profesjonelle, og at det så ut som at vi hadde en fin ro. I år var det flere lengre opphold mellom hver gang vi konkurrerte, og vi fikk derfor tid til å utforske selve messa.
I år inneholdt messa hele 979 utstillere, noe som tok sin tid å gå gjennom. Det var utrolig spennende og lærerikt å gå rundt å snakke med de forskjellige aktørene. Utstillerne er ‘’alle’’ som har noe med luftfart å gjøre, fra de store flyselskapene til mindre aktører som er med for å vise nye produkter, for å prøve å få interesse rundt disse og muligens få de ut på markedet.
Starten på dag to endte med beste tid på event 14 Thrust Reverser Control Fault Troubleshooting and Repair. Eventet gikk ut på feilsøking og justering av en bryter på Thrust Reverser Control systemet. Det var Cameron, fra AMFA, som gjennomførte dette.
To hektiske dager tok på med mange mennesker og mye inntrykk, men de siste eventene gikk helt supert. Vi avsluttet konkurransen med en utrolig god tid på event 25 som gikk ut på Removal/Installation av Escape Slide på en Boeing 767-322.
Livestream fra de siste to eventene ligger på facebooksiden til NFO.
Prisutdeling
Vi har hatt en fantastisk tid her i Chicago, og jeg vil gjerne gratulere mine lagkamerater i AEI med prisene og vel overstått konkurranse. Jeg vil også spesielt gi en takk, og all honnør til Fredrik som tok utfordringen om å være med å representere NFO.
Under prisutdelingen delte flere av flyselskapene og sponsorene ut stipend til noen av studentene som var med, og det ble delt ut flere hederspriser til lag som har vært med og gjort en forskjell i luftfarten i Amerika. På slutten av utdelingen presenterte de vinnerne av alle eventene og sammenlagt vinnerne i de forskjellige kategoriene, hvor vi ble tildelt to priser.
Er du nysgjerrig på de andre lagene, eller vil se gjennom eventmanualen fra konkurransen ligger dette i linken under.
https://www.aerospacecompetition.com/previous-competitions.html
Video fra livestream av hele konkurransen
Eventene
- Eastern Florida State – Simulated Spacecraft Vacuum Loading
- Alaska Arlines – Wire Troubleshooting
- American Arlines – APU Starter
- American Airlines – Logo Light Harness troubleshooting
- 8Tree & Alaska Airlines – Airframe Damage Inspection
- Abaris Training – Composite Repair
- Av-Dec – Antenna Gasket Installation
- Aviation Supplies & Academics – Human Factors Exam
- StandardAero – Engine Fan Blade Removal
- Perfect Point – E-Drill Fastener Removal
- Pratt & Whitney – Fuel Nozzle Remove and Replace
- FedEx Express – Safety Wiring
- FedEx Express – Cargo Floor Lock
- Southwest Arlines & The Boeing Company – Thrust Reverser Control Fault Troubleshooting and Repair
- PPG – Aerospace Transparencies
- PPG – Aerospace VR Paint Booth
- PPG – Aerospace Wing Sealant
- DMC – Tooling for Wire Harness Assembly
- Michelin Tires – Aircraft Tire inspection
- Moeller Aerospace – Click-Loc Challenge
- U.S Airforce – Flex Fluid Lines
- Barfield – Fault Test
- Barfield – Antenna Testing
- United Airlines – Fuel Tank Entry Precautions
- United Arlines – Render Safe Slide Removal/Installation
- U.S Army Helicopter – Main Rotor Track & Balance Adjustment
- Gore D-Nose – Leading Edge Sealing
Linker
AMC – Aerospace Maintenance Competition
ALAEA – Australian Licensed Aircraft Engineers Association
NHF – Norsk Helikopter Ansattes Forbund
SFF – Svensk Flygtekniker Forening
AMFA – Aircraft Mechanics Fraternal Association